کوهنوردی... نشاط زندگی

مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (ایران)

قله سات - طالقان

ارتفاع نقطعه شروع: 2230 متر
طول مسیر صعود: 12.6 کیلومتر
مدت زمان صعود: 11 ساعت
کل زمان برنامه: 18 ساعت (8 صبح جمعه تا 2 بامداد شنبه)
گام گروه: متوسط رو به تند
نفرات شرکت کننده: 3 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی

-------------------------------------

رنگ قرمز: مسیر صعود ، رنگ آبی: مسیر فرود

+ دانلود فایل GPS قله سات از کرکبود طالقان

نکته مهم: پیشنهاد می شود که برای صعود و فرود به قله سات از مسیر فرود استفاده نمایید. در این مسیر در صورت تمایل امکان صعود آسانتر به قله دومیل را نیز با حدود 15 دقیقه خارج شدن از مسیر خواهید داشت. نقاط مسیر از جمله قله دومیل، چشمه ها و غیره همه در مسیر صعود مارک شده و مسیر فرود مارک ندارد.

-----------------------------------------------------

نکات قابل ذکر:

1- این برنامه فکر کنم یکی از سنگین ترین برنامه های گروه نشاط زندگی بوده است. در واقع قله سات یک برنامه دو روزه هست که ما یک روزه صعود کردیم و البته علت این امر نداشتن اطلاعات کافی از مسیر بود.

2- مسیر برگشت، بجز یک ساعت اول، در تاریکی شب و فقط با کمک جی پی اس طی شد.

3- ورودی روستای کرکبود آخر هفته ها نگهبانی گذاشته و ورودی دریافت می کنند. نفری 2500 تومان!!! باید ماشین را پارک کرده و پیاده وارد روستا و مسیر آبشار شوید.

4- از م آزادی تا خروجی طالقان 100 کیلومتر و تا خروجی کرکبود 45 کیلومتر و تا کرکبود 5 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید. جمعا 150 کیلومتر. در کل بدون توقف و ترافیک باید حدود 2.5 ساعت زمان از م آزادی تا کرکبود در نظر بگیرید.

5- برای صعود به قله سات برای یک گروه با گام متوسط به نظرم باید حدود 13 ساعت زمان  در دو روز در نظر بگیرید. اگر گروه کوچک و تندرو باشد، به شرط حرکت از مسیر فرود ما و عدم صعود به قله فرعی اول و قله دومیل، می شود یک روزه و حدود 10 ساعته به قله سات رسید.

6- تقریبا نصف مسیر بدون پاکوب است. حدود یک ساعت بالای آبشار و تقریبا 3 ساعت آخر مسیر تا قله پاکوب ندارد.

------------------------------------------------------------

حرکت از قله: 19.40
پارکینگ کرکبود: 2 بامداد شنبه

چشمه های مسیر:

در مسیر دو چشمه وجود دارد. اولی زیر امامزاده (حدود 15 دقیقه بعد از قله دومیل) و دومی که چشمه اصلی، عاااالی و دائمی است حدود 15 دقیقه بعد از چشمه اول که گوسفندسرا است، در ارتفاع 3230 متر. کلا حدود 6 ساعت از ابتدای حرکت.

وضعیت آنتن دهی مسیر:

تنها جایی که چک کردیم محدوده امامزاده بود که آنتن می داد و تماس گرفتیم.

آدرس روستای کرکبود:

در مسیر اتوبان کرج-قزوین وارد خروجی طالقان شده، پس از طی حدود 45 کیلومتر در جاده طالقان به خروجی روستای کرکبود در سمت چپ جاده می رسید که هیچگونه تابلو و یا علائمی ندارد. جاده آسفالته به طول حدود 5 کیلومتر در نهایت شما را به روستای کرکبود می رساند.

-----------------------------------------------

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

===================================

طول مسیر تا قله: 12 کیلومتر
طول کل مسیر: 26 کیلومتر
مدت زمان صعود تا قله: 6 ساعت
کل زمان برنامه: بیش از 12 ساعت (7.15 صبح تا 7.30 عصر)
نفرات شرکت کننده: 4 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، حمید محسنی، محسن کرمی

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

+ دانلود GPS قله سردگاه منجیل (هرزویل به بیورزین)

----------------------------------------------------------------

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

اول اینکه بگم چطور شد که به فکر این برنامه افتادیم. سال قبل تعریف قله های آسمانسرا و چرمکش رو شنیده و عکس های زیباش رو دیده بودم و قله چرمکش رو توی ذهنم در لیست برنامه های سال 96 قرار دادم. از آنجایی که برای برنامه های دو روزه و شب مانی کمی محدودیت داریم تصمیم گرفتم که هر دوی این قله ها رو در یک روز صعود کنیم. در واقع خط الراس آسمانسرا به چرمکش. قبل از عزیمت کمی تحقیق کرده و راهنمایی از دوست بزرگوارم جناب آقای یزدان غفاری (که از کوهنوردان خوب منجیل هستند) گرفتم و متوجه شدم که بلندترین قله منطقه و این خط الراس، قله سردگاه به ارتفاع 2400 متر هست که برخی گروهها این قله را به نام آسمانسرا نیز معرفی کرده و جی پس اس زده اند. اما قله آسمانسرا اصلی و معروف به ارتفاع حدود 2 هزار متر در واقع قله دیگری است در شمال غربی قله سردگاه که در مسیر مورد نظر ما قرار ندارد. مبدا صعود به قله های سردگاه و آسمانسرا هر دو از هرزویل (خود روستا و یا نیروگاه بادی) هستند اما در بخش ابتدایی مسیرشان از هم جدا می شود. از نیروگاه که حرکت می کنید پس از حدود نیم ساعت در جاده به یک دوراهی می رسید که سمت چپ مسیر صعود به آسمانسرا و سمت راست مسیر صعود به سردگاه است. صعود به قله سردگاه از نیروگاه بادی حدود 6 ساعت و قله آسمانسرا اگر اشتباه نکنم کمتر از 4 ساعت زمان می برد.

و اما شرح برنامه ما

ساعت 12.45 ظهر پنجشنبه، چهار نفری از تهران با دو ماشین به سمت اتوبان قزوین به راه افتادیم. در محدوده شهرک جهان نما تا گلشهر کمی ترافیک اما سنگین نبود. پس از طی 230 کیلومتر از تهران (ابتدای اتوبان) ساعت 16.30 به خروجی روستای بیورزین در سمت راست اتوبان رسیدیم که با تابلوی: "جیرنده، داماش، ..." مشخص شده بود. 11 کیلومتر بعد به سه راهی امامزاده حنفیه در بیورزین رسیدیم. یکی از ماشین ها را کنار امامزاده پارک کرده و با ماشین دیگر به سمت منجیل و هرزویل به راه افتادیم. حدود 20-30 کیلومتر بعد به ابتدای منجیل رسیدیم. از سمت راست وارد جاده کمربندی شده و 100 متر بالاتر سه راهی بود که از سمت چپ راه اصلی را ادامه دادیم. این جاده حدود 5 کیلومتر بعد ما را به روستای هرزویل رساند. داخل هرزویل و قبل از بافت اصلی روستا، به یک دو راهی رسیدیم که یک سردر قوسی شکل در مسیر مستقیم وجود داشت و ما آدرس امامزاده سید پرنور را پرسیدیم که گفتند از سمت چپ. وارد خ سمت چپی شدیم که چند شیرآب در ابتدای خیابان قرار داشت که اهالی یا منجیلی ها از آن آب چشمه را برداشت می کردند. این خیابان را که پیچ در پیچ هم بود حدود 1 کیلومتر به سمت بالا ادامه دادیم تا در انتهای مسیر ماشین رو به امامزاده سید پرنور رسیدیم. از متولی مهمان نواز امامزاده (خانم چگینی) اجازه و راهنمایی برای شب مانی در محوطه امامزاده را گرفتیم و شب را در حیاط کوچک امامزاده داخل چادر گذراندیم که در کل بیش از 2 چادر جا ندارد. پس از مستقر شدن در امامزاده به هرزویل برگشته و نان بربری و کمی تنقلات از مغازه بقالی داخل هرزویل خریدیم که اولین مغازه به سمت بافت اصلی روستا است. این مغازه خوشبختانه تا پاسی از شب باز است.

نکته مهمممم: تمام عصر تا شب و یک بند تا صبح باد شدیددددد می وزید که با اینکه چادرمان در کنج دیوار از باد در امان بود اما با این حال سر و صدای باد نگذاشت با خیال راحت بخوابیم و حتی نشد جوجه ای را که با خود برده و برای شام تدارک دیده بودیم درست کنیم و برای شام به نان و پنیر و هندوانه بسنده کردیم! یعنی اگر چادرمان در پناه دیوارهای بقعه امامزاده نبود که رسما بیچاره بودیم. جالب اینکه از هر کس در مورد این باد می پرسیدیم حرف هیچکدامشان با دیگری یکی نبود! یکی می گفت نگران نباشید شب بند می آید. دیگری می گفت اینجا همیشه همین است. یکی دیگه می گفت هفته ای دو روز باد به این شدت می وزد و ... خلاصه خواستم تاکید کنم که به هیچ وجه روی شب مانی در چادر در منجیل حساب باز نکنید. مثلا اگر جناب یزدانی و یا متولی محترم امامزاده در مورد وخامت احتمالی باد به ما هشدار می دادند ما شاید از خوابیدن در چادر صرفنظر کرده و به مکانی بر می گشتیم که اقای یزدانی عزیز در منجیل برای ما با دوستشان هماهنگ کرده بودند.

ساعت 5 صبح بیدار باش بود و پس از جمع کردن چادر و وسایل، ساعت 6.15 با ماشین به قصد نیروگاه بادی به راه افتادیم. راهی را که آمده بودیم برگشتیم تا سه راهی جنب نانوایی بربری. در اینجا از سمت راست وارد جاده نیروگاه شدیم و خیلی زود وارد جاده خاکی شدیم. حدود 6-7 کیلومتر جاده خاکی را به سمت بالا طی کردیم تا ساعت 6.50 به محل توربین ها رسیدیم.

ماشین را در بالا و جنب توربین ها پارک کرده و ساعت 7.15 پیاده روی خود را به طرف جنگل از طریق پاکوب آغاز کردیم. چند دقیقه بعد وارد جاده خاکی اصلی آسمانسرا شده و به سمت چپ ادامه مسیر دادیم. دقایقی بعد جناب یزدانی به همراه دوستانشان که قصد قله آسمانسرا را داشتند با پاترول از پشت سر به ما رسیدند و سعادت دیدار با ایشان و اشنایی با دوستانشان نصیب ما شد. پس از چاق سلامتی و خداحافظی، مسیر جاده را ادامه دادیم. پس از 1.5 طی کیلومتر، حدود ساعت 7.30 به دوراهی مهمی رسیدیم که سمت چپ مسیر صعود به قله اسمانسرا و سمت راست مسیر قله سردگاه است. راه سمت راست را ادامه داده و هرچه پیش تر می رفتیم به زیبایی های جنگل افزوده می شد. با اینکه بالای سرمان آفتاب بود اما ابر و مه شدیدی قله آسمانسرا و کل خط الراس را فرا می گرفت که بر شدت آن افزوده می شد. هر چند که کمی نگرانمان می کرد اما با توجه به مطالعه و مشاهده مسیر در گوگل ارث و به همراه داشتن جی پی اس و ترک مسیر، نگرانی چندانی نداشتیم. ساعت 8.50 به اولین چشمه مسیر رسیدیم که در سمت راست جاده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید کمی (حدود 50 متر) وارد راه فرعی شوید. صبحانه را صرف کرده و ساعت 9.40 مجددا مسیر جاده را ادامه دادیم.

ساعت 10.30 جاده تمام شده و در مسیر پاکوب ارتفاع گرفتیم و ساعت 11 به انتهای مسیر جنگل رسیدیم که بعد از آن دیگر فقط مرتع بود و چمنزار سبز. با ادامه مسیر پاکوب حدود یک ربع بعد جاده جدیدی را قطع کرده و بدون پاکوب به سمت قله پیش رو ارتفاع گرفتیم. باد فرح بخش بهاری که هر لحظه شدیدتر می شد ابر و مه را از سمت شمال به این سمت می آورد که در حهت شمال (دامنه های کوه درفک) کاملا ابری و مه آلود و در جهت جنوب (منجیل) هوا صاف و باز بود. ساعت 12 به بالای اولین قله فرعی مسیر در ارتفاع 1700 متر رسیدیم. از قله سرازیر شدیم و در مسیر یک جاده جدید دیگر به سمت چپ حرکت کردیم. ساعت 12.15 به اولین برکه مسیر و یک سه راهی رسیدیم. طبق جی پی اس مسیر سمت چپ را ادامه داده و کمی بالاتر از جاده خارج شده (برای میانبر) و ساعت 12.25 به برکه دوم رسیدیم. در اینجا با اعضای گروه محترم تیلار رشت برخورد کردیم که از قله سردگاه بر می گشتند و ضمن خوش و بش عکسی به یادگار گرفتیم. در ادامه مجددا وارد جاده شده و ساعت 13 به قله سردگاه در ارتفاع 2400 متر رسیدیم.

فرود:

روی قله نمای زیبایی از دریاچه سد منجیل در سمت غرب وهمچنین مناظر زیبایی از ارتفاعات و دامنه های پوشیده از مه و ابر در سمت شرق در معرض دیدمان قرار داشت که هراز گاهی مه کم می شد و می شد این مناظر را تماشا کرد. اگر مه و ابر نبود قطعا در سمت شرق قله درفک با دامنه های سرسبز و در دور دست احتمالا سماموس باشکوه باید دیده می شد.

پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر جاده آفرود را در جهت جنوب به سمت قله چرمکش و بزدره در پیش گرفتیم. روی خط الراس با شیب ملایم فراز و نشیب ها را طی می کردیم و در طول مسیر مناظر و پوشش گیاهی و نوع درختان بی نظیر و بسیار چشم نواز بودند. غالبا باد به شدت در حال وزیدن بود و ابر و مه را از سمت شمال (دامنه های درفک) به سمت ما می آورد. ترکیب چمن و گل و شقایق و درخت و مه و باد و هوای دل انگیز بهاری یکی از بهترین برنامه های چند سال اخیر را برایمان رقم می زد. پس از پست سر گذاشتن چند قله فرعی ساعت 16 به اخرین قله فرعی مسیر (قبل از گردنه چرمکش) در ارتفاع 2250 متر رسیدیم. جاده آفرود کمی قبل از آخرین قله تمام شده و الان یادم نیست که به چپ سرازیر می شد و یا راست. در هر حال ادامه راه تا بیورزین تمامن پاکوب و مالرو است. از قله سرازیر شدیم (در امتداد خط الراس) تا به بالای گردنه چرمکش رسیدیم که ادامه مسیر صخره و پرتگاه بود. به دلیل وجود مه نه گردنه دیده می شد و نه قله چرمکش اما جی پی اس مشخص می کرد که کجا هستیم و در اینجا باید به سمت راست و به سمت دره بیورزین ارتفاع کم می کردیم.

مهم: در اینجا به دنبال راهی برای فرود بودیم که از مسیر جی پی اس خارج شده و از داخل پوشش جنگلی بدون پاکوب و با شیب زیاد و کمی با زحمت و چک کردن مداوم مسیر با جی پی اس، بالاخره بعد از حدود یک ساعت به کف دره و رودخانه اصلی رسیدیم که پاکوب در سمت راست رودخانه قرار داشت. در اینجا مجددا در مسیر جی پی اس قرار گرفتیم. البته یک نکته ای هم وجود داشت و آن اینکه ترکی که در اختیار داشتیم برعکس مسیر ما بود. یعنی از بیورزین به هرزویل. در هر حال متوجه نشدم که این بخش از مسیر پاکوبی دارد یا خیر؟

دقایقی بعد ساعت حدود 5 عصر در کنار رودخانه برای ناهار حدود نیم ساعت توقف کردیم و مجددا به راه افتادیم. مسیر دره بیورزین در نوع خودش سرسبز و بسیار زیبا بود اما نه به زیبایی آنچه که ما آن بالا دیده بودیم. پس از حدود یک ساعت از دره خارج شده و با چرخش به چپ وارد راه باریکی شدیم که در امتداد نهر سیمانی آب ما را تا خود جاده بیورزین و سه راهی امامزاده حنفیه راهنمایی کرد. ساعت 19.30 به سه راهی امامزاده و جاده اصلی بیورزین رسیدیم و چند دقیقه ای تا امامزاده یعنی محل پارک ماشین مان پیاده روی کردیم.

سوار ماشین شده و به سمت منجیل و هرزویل براه افتادیم. پس از برداشتن ماشین مان در نیروگاه بادی هرزویل پارک بود، به پایین برگشته و شام را در کافه فانوس شب هرزویل صرف کرده و ساعت حدود 23 به سمت تهران حرکت کردیم. ساعت 3 صبح شنبه تهران بودیم.

نکات برنامه:

1-       به هیچ وجهههه بدون راهنما و یا همراه داشتن جی پی اس و ترک مسیر، این برنامه را اجرا نکنید. قبل از حرکت حتما جزئیات مسیر را در گوگل ارث به دقت بررسی نمایید.

2-       به دلیل باد های شدید منجیل به هیچ وجه روی شب مانی در چادر حساب باز نکنید.

-----------------------------------------------------------

ارتفاع نقطه شروع: 1600 متر
طول مسیر صعود: 9 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت
کل زمان برنامه: 13 ساعت (7 صبح تا 8 عصر)
نفرات شرکت کننده: 5 نفر
نیما اسماعیلی، مسعود کریمخانی، ایمان حسینی، حسین شهبازی، علیرضا یاوری

مسیر صعود در گوگل ارث (رنگ بنفش):

آدرس روستای آدران:

کیلومتر 15 جاده چالوس (از م امیرکبیر)، کمی قبل از ارنگه، تابلو آدران در سمت راست دیده می شود. ورودی روستای آدران در سمت چپ جاده یک سرازیری نسبتا تند به سمت رودخانه است. حدود 500 متر پایین تر با عبور از یک پل و گردش به چپ به سالن ورزش شهدای آدران می رسید. محل پارک خودرو و استارت برنامه از جلوی سالن ورزش و در امتداد جاده خاکی به سمت شمال است.

------------------------------------------------------

توپوگرافی قله:

قله پیله یا لیوک (Layook) به ارتفاع 3010 متر در رشته کوههای البرز مرکزی و در نزدیکی شهرستان کرج واقع است. این قله دقیقا در غرب دریاچه سد کرج و در حد فاصل جاده چالوس تا روستای دروان قرار دارد. قله پیله بر روی یک خط الراس نعلی شکل واقع است که تقریبا امتداد جنوبی-شمالی دارد. در شمال قله ی پیله و در فاصله نزدیک به آن قله خونکهار (3380 متر) و در نوک این خط الراس، قله 4 هزار متری ناز واقع است.

مسیرهای صعود:

1- از یال شرقی، جاده چالوس، روستای آدران، حدود 6 ساعت

2- از یال غربی، جاده دُروان، حدود 2 ساعت

---------------------------------------------------

راهنمای صعود:

شروع پیاده روی از جاده خاکی جلوی ورزشگاه به سمت شمال شرقی و سپس شمال است. کمی بالاتر، اولین دوراهی را به سمت چپ بالا می روید تا وارد مسیر پاکوب شوید. دوراهی بعدی به سمت راست و به سمت رودخانه است. حدود یک ساعت بعد به باغ زیبای جهانبین می رسید که ویلای سفیدرنگی وسط باغ قرار دارد. دقیقا 50 متر بعد از ویلا، از سمت راست باید وارد پاکوب جدید شده و رفته رفته از دره و رودخانه فاصله بگیرید. حدود نیم ساعت بعد به دره شاهپور می رسید. باغی که یک کلبه و یک حوضچه آب داخل آن قرار دارد. در اینجا آب چشمه توسط لوله به داخل باغ هدایت می شود. در ادامه باید از پشت کلبه مسیر یال را در جهت شمال در پیش بگیرید. بالای یال، دکل مخابراتی روی قله پیله از دور دیده می شود.

--------------------------------------------

نکته: علی رغم نزدیکی قله پیله به سد کرج، به دلیل قرار گرفتن یک یال مزاحم! ویو از دریاچه زیبای سد کرج در مسیر و یا قله وجود ندارد. فقط گوشه کوچکی از دریاچه به زحمت از روی قله دیده می شود.

چشمه های مسیر:

دره شاهپور، داخل باغ

-------------------------------------------

آنتن دهی مسیر:

جنب سالن ورزش آدران و روی قله همراه اول آنتن می دهد. در طول مسیر چند نقطه که چک کردیم آنتن نداشت.

------------------------------------------------

+ دانلود GPS قله پیله از آدران

---------------------------------------------------

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

=====================================

ارتفاع نقطعه شروع: 1880 متر
طول مسیر صعود: 10 کیلومتر
مدت زمان صعود: 7 ساعت
کل زمان برنامه: 12 ساعت (7 صبح تا 7 عصر)
نفرات شرکت کننده: 9 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی، رضا نورکامی، ایمان حسینی، حمید محسنی، حسین شهبازی، ابوالفضل کبریایی و علی رضایی
-----------------------------------------------

مسیر پیموده شده در گوگل ارث (رنگ قرمز).

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید.)

آدرس روستای ولیان: در اتوبان کرج-قزوین وارد ورودی کردان-کوهسار شده، پس از حدود 5 کیلومتر از سمت چپ وارد جاده کوهسار می شویم. این جاده در انتها ما را به ولیان می رساند.

- در میدان ولیان به سمت شمال ادامه مسیر می دهیم تا به سه راهی با تابلو "اسکدر-دربند" برسیم. در محدوده سه راهی جاده عریض بوده و جا برای پارک خودرو وجود دارد. در اینجا می توانیم پیاده روی خود را در مسیر جاده خاکی دربند شروع کنیم.

- از میدان تا ورودی دربند مسیر به سمت شمال بوده و تقریبا قابل تشخیص است. فقط در یک نقطه سه راهی کمی مبهم است که سمت چپ به پایین و سمت راست به بالا می رود. شما باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید.

- فاصله از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا ورودی کردان: 55 کیلومتر و تا ولیان جمعا 75 کیلومتر است که بدون ترافیک حدود 1 ساعت 15 دقیقه زمان می برد.

-----------------------------------------------

نکته: قله (یا قله های) شاه کرم بر روی یک خط الراس غربی-شرقی قرار دارد که در جنوب آن منطقه کردان و برغان و در شمال آن منطقه طالقان واقع است. این خط الراس به سمت شرق در نهایت به قله های اشگدر، ورکش و ناز و کهار ختم می شود.

طبق تحقیقاتی که انجام دادم (گزارشات و فایل های جی پی اس) در محدوده حدود 5 کیلومتر سه قله حدود 3300 متر وجود دارد که گروههای مختلف هر سه این قله ها را با نام شاه کرم صعود نموده اند. قله شرقی از روستای سیرود کوهسار، قله مرکزی از روستای اُرازان طالقان و قله غربی از روستای ولیان کوهسار صعود می شود.

ظاهرا در این بین قله ای که بیشتر با نام شاه کرم شناخته و معرفی می شود همان شاه کرم شرقی است از روستای سیرود (2300 متر) صعود می شود. طول مسیر آن حدود 4 کیلومتر و مدت زمان صعود آن حدود 3 ساعت است.

+ دانلود جی پی اس قله شاه کرم غربی از ولیان

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

قرار ما ساعت 5 صبح م ازادی بود. با کمی تاخیر ساعت 5.30 به راه افتادیم. ساعت6.35  به ولیان و 6.45 به سه راهی اسکدر-دربند رسیدیم. ماشین ها را پارک کرده و ساعت 7 صبح مسیر جاده خاکی دربند را در جهت شمال در پیش گرفتیم. در طول مسیر چند بار از عرض رودخانه خروشاااان با کمی زحمت رد شدیم تا در نهایت پس از طی 4 کیلومتر، ساعت 08:15 به انتهای جاده رسیدیم. جایی که دو رودخانه از دو دره به هم رسیده و یکی می شوند. 45 دقیقه برای صبحانه توقف کرده و ساعت 09:00 از داخل باغی که در سمت راستمان قرار داشت کمی با زحمت سوار یال شدیم. (یالی که در سمت راست دره سمت راستی قرار دارد). البته بعدا فهمیدیم که اگر حدود 200-300 متر مانده به انتهای جاده اقدام می کردیم راحت تر بودیم.

مسیر را از روی یال بدون پاکوب ادامه دادیم. ساعت حدود 10:30 به بالای یال رسیدیم. در اینجا پاکوبی را دیدیم که به سمت بالا ارتفاع می گیرد.به سمت چپ پیچیده  و یال جدید را از مسیر پاکوب ادامه دادیم. در طول مسیر با گروهی از کوهنوردان کرجی برخورد کردیم که در مسیر برگشت بودند. گفتند که حدود یک ساعت بعد به قله اُودل (odal) می رسید که ما صعود کرده ایم. با ادامه مسیر از بالای یال، ساعت 13 به قله اودل به ارتفاع 3100 متر رسیدیم. قله شاه کرم غربی در جهت شمال غربی ما به خوبی در معرض دید قرار داشت. در واقع یالی که ما روی آن قرار داشتیم جنوبی-شمالی و یالی که قله شاه کرم روی آن قرار داشت شرقی-غربی بود. ناگفته نماند که قله شاه کرم غربی زمانی که در محل صبحانه بودیم، در دور دستها دیده می شد.

از روی اودل کمی ارتفاع کم کردیم. (تا حدود 3 هزار متر). در اینجا حدود 40-50 متر پایین تر در سمت چپمان چشمه آب دیده می شد. مجددا ارتفاع گرفته، شیب نسبتا تند را تا روی خط الراس اصلی طی کرده و با گردش به چپ در نهایت ساعت 14 همگی به سلامت به قله شاه کرم غربی رسیدیم.

فرود:

از قله که سرازیر شدیم کمی باران گرفت. مسیر فرودمان در واقع از همان مسیر صعود بود. در طول مسیر تا جاده کم و بیش باران داشتیم که بعضا مجبور به پوشیدن گورتکس و یا پانچو شدیم. پای جاده برای ناهار توقف کردیم که بلافاصله مجددا باران شروع شد و ناهارمان را با اعمال شاقه زیر باران صرف کردیم. وقتی که مجددا به راه افتادیم باران بند آمده بود و ما یک بار دیگر جاده دربند را در مسیر زیبای دره و رودخانه تا ماشین طی کردیم. ساعت 19:00 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

در اتوبان قزوین-کرج از محدوده کمالشهر به ترافیک تقریبا سنگینی برخوردیم که خیلی ضدحال بود. حدود 1 تا 1.5 ساعت در ترافیک بودیم. اما چه کنیم که انگار باید با این ترافیک لعنتی عصرهای جمعه کنار بیاییم! قصه‌ی پرغصه ترافیک ...

نویسنده : نیما ; ساعت ۱:٢٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٦

ارتفاع نقطه استارت: دره حصارک 1660 متر
ارتفاع بلندترین نقطه: 2700 متر
ارتفاع امامزاده داود: 2600 متر
مدت زمان پیاده روی: 7.5 ساعت (6.45 تا 14.15)
تایم صبحانه: 45 دقیقه
گام حرکت: متوسط
برگشت: با تاکسی های خطی امامزاده-آزادی
تعداد نفرات: 2 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی

+ دانلود GPS مسیر حصارک به امامزاده داود

دسترسی به دره حصارک:

سیمون بولیوار (شرق به غرب)، خ کشاورز (ورود به حصارک)، خ صحرا، جاده خاکی گلوتنگه. خودرو خود را می توانید در نقطه ای مناسب از جاده خاکی (گلو تنگه) پارک کرده و پیاده روی خود را آغاز کنید.

برای درک بهتر آدرس حتما به گوگل مپ رجوع فرمایید.

---------------------------------------------------------

گزارش برنامه (راهنمای مسیر):

1-قرار ما 6 صبح، تقاطع بلوار کوهسار-آبشناسان بود. یکی از ماشین ها را همانجا پارک کرده و با ماشین دیگر به محله حصارک رفتیم. ماشین را در جاده خاکی گلوتنگه جلوی یکی از کافه ها پارک کرده و ساعت 6.45 پیاده روی خود را آغاز کردیم.

2- دقایقی بعد به کف دره رسیده و در خلاف جهت رودخانه به سمت شمال ادامه مسیر دادیم. ساعت 7.10 از کنار آبشار اول رد شده و پشت آبشار مسیر پاکوب دره سمت راست را ادامه دادیم. ساعت 7.40 به جایی رسیدیم که پاکوب دره با پاکوب بالا (سمت راست دره) یکی می شود. مسیر بالای دره که از داخل محله حصارک، خ آبرسانی شروع می شود. اکثر کوهنوردان از همین مسیر قله بند عیش را صعود می کنند.

3- ساعت 8.30 به محل چشمه در ارتفاع 2150 متر رسیدیم. برای صبحانه حدود 45 دقیقه توقف کرده و مجددا حرکت کردیم. حدود 100 متر بعد از چشمه، از مسیر اصلی بند عیش جدا شده و مسیر پاکوب دره سمت راست را در پیش گرفتیم. این پاکوب ابتدا به چپ پیچیده و در نهایت با گردش به راست ما را به بالای یال و جاده رساند. در ارتفاع 2500 متر. (جاده دانشگاه علوم تحقیقات حصارک به امامزاده داود).

4- با حرکت در مسیر جاده به سمت شمال که برخی نقاط برف داشت، ساعت 13 به کتل خاکی (سه راهی فرحزاد) در ارتفاع 2620 متر رسیدیم. از کتل خاکی به بعد تا امامزاده برف بیشتری در مسیر بود که بعضا شل بوده و فرو می رفت که کمی هم اذیت کننده بود. حرکت کندتر شده و انرژی بیشتری می طلبید. حدود یک ربع بعد به بلندترین نقطه مسیر (2700 متر) رسیدیم و سپس با شیب ملایمی به سمت امامزاده ارتفاع کم کردیم. ساعت 13.40 به تپه سلام رسیدیم. یعنی اولین جایی که ضریح طلایی امامزاده داود دیده شده و زائران به آقا سلام می دهند. با ادامه مسیر ساعت 14.15 به بازارچه و سپس به صحن امامزاده رسیدیم.

5- هوا نیمه آفتابی و بسیار عالی بود. ناهار را در حیاط امامزاده صرف کرده و ساعت 15.30 سوار یکی از خطی های امامزاده داود-آزادی شده و در بلوار کوهسار (محل پارک ماشین اول) پیاده شدیم. کرایه: نفری 8 هزار تومان.