نیما
تماس با من nima_m406@yahoo.com
درباره من: نيما (حسن اسماعيلي)
متولد: 9 اسفند 1354
محل سکونت: تهران
وضعيت تاهل: متاهل

پروفايل من
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (ایران))
قله کرچان از همه جا نويسنده: نیما - یکشنبه ٢٩ امرداد ۱۳٩٦

همچو صبحم یک نفس باقی ست با دیدار تو،
چهره بنما دلبرا تا جان برافشانم چو شمع.
"حافظ"

ارتفاع نقطعه شروع (همه جا): 2125 متر
طول مسیر صعود: 8 کیلومتر
مدت زمان صعود: حدود 7 ساعت
کل زمان برنامه: 12 ساعت (7 صبح تا 7 عصر)
گام حرکت: متوسط رو به تند
نفرات شرکت کننده: 2 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی

آدرس روستای همه جا:

کیلومتر 48 جاده کرج-چالوس، پس از پشت سر گذاردن پل خواب و آسارا، 10 کیلومتر پس از سپهسالار، تابلوی سبز رنگ "همه جا" در سمت چپ جاده دیده می شود. جاده فرعی آسفالته به طول 2 کیلومتر شما را به روستای همه جا می رساند. از تهران (میدان آزادی) تا روستای همه جا 88 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 1.5 ساعت زمان می برد.

-----------------------------------

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه مسیر چشمه بالای آبشار در ارتفاع 2650 متر است. (حدود 10 دقیقه بالاتر از آبشار یعنی تقریبا پس از پیمودن یک سوم از کل مسیر)

----------------------------------

آنتن دهی مسیر:

روستای همه جا آنتن موبایل ندارد. به گفته اهالی، همراه اول به زحمت گاهی آنتن می دهد. بالای روستا در مسیر صعود هم آفلاین بودیم و چک نکردیم.

--------------------------------------

نکات مثبت مسیر قله کرچان از همه جا:

1- وجود باغ های زیبا و سایه سار در محدوده قبل از آبشار 2- وجود آب در محدوده آبشار تا حدود یک ساعت بالاتر 3- وجود چشمه در نیمه راه. 4- خلوت و بکری نسبی مسیر

--------------------------------------------

+ دانلود فایل GPS قله کرچان از همه جا

-------------------------------------------

گزارش برنامه:

ساعت 5 صبح از تهران به سمت کرج به راه افتادیم. ساعت حدود 6.30 به همه جا رسیدیم. ماشین رو اطراف پل ورودی پارک کرده و ساعت 7.00 صبح پیاده روی رو به سمت داخل روستا آغاز کردیم. 100 متر بالاتر از کوچه ای که زیر مسجد هست به سمت چپ پیچیده و از کوچه های اصلی روستا به سمت شمال ادامه مسیر دادیم تا از روستا خارج شدیم. سپس وارد جاده خاکی شدیم و حدود 500 متر بالاتر جاده تمام شده و در ادامه از مسیر پاکوب حرکت کردیم. کمی جلوتر از داخل یک باغ گردو رد شدیم و  از جلوی یک آب بند به چپ پیچیده و مجدد ارتفاع گرفتیم. باقی مسیر پاکوب مشخص دارد بدون دو راهی. ساعت 7.40 به درخت "اورس" رسیدیم. درخت تاریخی که ظاهرا قدمت چند هزار ساله دارد و محلی ها به آن "آقا دار" می گویند. در ادامه ساعت 8.00 به یک باغ بزرگ و زیبا رسیدیم. بالای باغ یک کلبه کاه گلی وجود داشت که شیر آب کنار آن ظاهرا آب چشمه داشت. صبحانه را داخل باغ صرف کرده و ساعت 9 به راه افتادیم. ساعت 9.30 به آبشار فصلی هزاربند در ارتفاع 2500 رسیدیم که در این فصل فقط آب باریکه ای از آن جریان داشت. پاکوب را به سمت بالا ادامه دادیم تا ساعت 9.45 و در ارتفاع 2650 متر به یک چشمه کوچک رسیدیم. بعد از چشمه پاکوب اصلی به سمت راست می رود اما از آنجایی که من از مسیر سمت راست اطلاعی نداشتم و در گوگل ارث مسیر را از روی یال ترسیم کرده و از آن مطمئن بودم در نتیجه مسیر سمت چپ را برگزیده و از روی یال به سمت یال اصلی (خط الراس) ادامه مسیر دادیم. (بدون پاکوب)

هر دو مسیر حدود 1.5 ساعت بالاتر روی یال اصلی به هم می رسند ولی در مسیر برگشت متوجه شدیم که همان مسیر سمت راستی بهتر و کمی نزدیک تر است. (مسیر فرود ما). ساعت 11 و در ارتفاع 3100 متر، روی یال اصلی به دوراهی کیاسر رسیدیم که سنگ چین کوچکی هم داشت. از اینجا روستای کیاسر به خوبی در معرض دید قرار داشت. در اینجا باز هم از مسیر پاکوب ادامه دادیم و این پاکوب ما را تا زیر شیب قله هدایت کرد. از پاکوب جدا شده و از سمت راست یال پرشیب را به سمت قله ادامه دادیم. یک گروه جلوتر از ما در مسیر قله بودند که زیر قله زمانی که در مسیر برگشت بودند به هم رسیدیم. یک گروه 8 نفره از کوهنوردان کلاک کرج که از کیاسر اقدام به صعود نموده بودند.

اواخر مسیر مجددا پاکوب داشت. ساعت 13.45 به سنگ چین قله اول رسیدیم و حدود دو سه دقیقه بعد به قله اصلی رسیدیم که جی پی اس حدود 3 متر بلندتر یعنی دقیقا عدد 3764 متر را نشان می داد.

فرود:

ساعت 14 به سمت پایین حرکت کردیم. خیلی زود از پاکوب جدا شده و شیب تند را به سمت پایین شن اسکی کردیم و پس از قرار گرفتن در پاکوب روی یال اصلی، این بار از مسیر دیگر به سمت پایین حرکت کردیم. همان مسیر که از پای چشمه جدا می شد. دقایقی بعد نهر آب رسیدیم و در امتدا آب و پاکوب ارتفاع کم کردیم تا به چشمه و سپس آبشار و پس از آن ساعت 16 به باغ رسیدیم. حدود 2 ساعت داخل باغ استراحت کرده و پس از صرف ناهار ساعت 18 مجددا به راه افتادیم. ساعت 18.30 به روستا رسیدیم. از یک منزل که بانوان خونگرم روستا در حیاط آن در حال تهیه لواشک آلوچه بودند مقداری لواشک خریده و دقایقی بعد از سرویس بهداشتی مسجد که سمت شرق آن قرار دارد استفاده کرده و در نهایت ساعت 19 به محل پارک خودرو رسیدیم.

جاده چالوس که یک طرفه شده بود، در برخی نقاط ترافیک داشت که تقریبا روان بود و خیلی اذیت کننده نبود. اما ترافیک اتوبان کرج به سمت تهران از محدوده شهرک جهان نما تا خروجی باکری کم و بیش زیاد بود که انتظارش را نداشتیم! حدود ساعت 9.30 شب به میدان آزادی رسیدیم.

================================

دماوند شمالی نويسنده: نیما - سه‌شنبه ۱٧ امرداد ۱۳٩٦

شادم به خیال تو چو مهتاب، شبانگاه
گر دامن وصل تو گرفتن نتوانم.
"محمدرضا شفیعی کدکنی"

گزارش برنامه دماوند، شمالی، 5670 متر

تاریخ اجرای برنامه: دو روزه از 12 و 13 مرداد 96 (پنچشنبه و جمعه)
نفرات شرکت کننده: 3 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، حسین شهبازی

تایم صعود و فرود:

روز اول:
از سنگ استراحت تا جانپناه 4 هزار: 5 ساعت (با کوله)
روز دوم:
کل زمان فرود: حدود 6 ساعت
کل مسافت و ارتفاع پیموده شده در روز اول: 4.3 کیلومتر، 2100 متر
کل مسافت و ارتفاع پیموده شده در روز دوم: 3.2 کیلومتر، 1760 متر
نکته: جانپناه دوم معروف به جانپناه 5 هزار، در ارتفاع 4650 متری قرار دارد.

روز اول (پنجشنبه):
 - حرکت از تهران: 5 صبح
 - ناندل: 10.30 صبح
-  سنگ استراحت: با نیسان، ساعت 12، 8 کیلومتر از ناندل، ارتفاع: 2920 متر
 - استارت پیاده روی: 12.30 ظهر
 - جانپناه 4 هزار: 17.30 ، ارتفاع: 4 هزار متر، مسافت: 4.3 کیلومتر از سنگ (شب مانی)

روز دوم (جمعه):
- استارت: 5.15 صبح (با کوله سبک)
- جانپناه 5 هزار: 7 صبح، ارتفاع: 4630 متر، مسافت: 5.6 کیلومتر مجموع (صبحانه: 40 دقیقه)
- قله: 12 ظهر، 7.5 کیلومتر مجموع
- برگشت از قله تا جانپناه 4 هزار: ، 12.40 تا 16.30
- از جانپناه 4 هزار تا پای سنگ (نیسان): کمتر از 2 ساعت، 17.45 تا 19.30
- ناندل: ساعت 21
- حرکت به سمت تهران: 2 بامداد یکشنبه
- تهران: 5 صبح

آدرس روستای ناندل:

در مسیر جاده هراز به سمت آمل، پس از پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم، پلور، گزنک و بایجان، 6 کیلومتر بعد از پلیس راه دلیجان-امامزاده هاشم و کمی پس از تونل شماره 8 (آیو) به خروجی ناندل در سمت چپ جاده می رسید که فعلا هیچگونه تابلوی راهنمایی ندارد! وارد فرعی که شدید، آخرین روستای مسیر، روستای ناندل است.

- فاصله تهران (سعادت آباد) تا خروجی ناندل در جاده هراز 135 کیلومتر و از جاده هراز تا ناندل 21 کیلومتر دیگر راه دارید که تمام مسیر جاده آسفالت است.

- از تهران تا ناندل بدون ترافیک حدود 3 ساعت زمان می برد.

- به دلیل باریک بودن جاده ناندل و شیب های تند، به نظر می رسد که عبور با اتوبوس از این جاده غیر ممکن باشد.

مسیر شمالی در یک نگاه:

قله دماوند از مسیر شمالی پر شیب ترین و سخت ترین مسیر از میان مسیرهای چهارگانه اصلی دماوند است. صعود به قله دماوند از مسیر شمالی معمولا در قالب یک برنامه دو یا دو و نیم روزه توسط گروهها صورت می گیرد بدین صورت که روز اول شبانه و یا صبح اول وقت از تهران به سمت ناندل حرکت کرده و تا قبل از ظهر خود را با نیسان به پای سنگ استراحت در ارتفاع 2900 متر می رسانند. از اینجا کوله ها را به قاطر چی ها که از قبل در روستا هماهنگ کرده اند سپرده تا به پناهگاه 4 هزار یا تا زیر پناهگاه 5 هزار (یعنی تا ارتفاع حدود 4400 متر، نیم ساعت مانده به پناهگاه) برساند که معمولا تا پناهگاه دوم بیشتر متداول است بخاطر اینکه روز دوم زمان بیشتری برای صعود و فرود داشته باشند. توضیح اینکه پناهگاه دوم معروف به پناهگاه 5 هزار، در ارتفاع 4650 متری قرار دارد. کوهپیمایی از نقطه شروع تا پناهگاه 4 هزار بطور متوسط حدود 5 ساعت و از 4 تا 5 حدود 2.5 ساعت و از 5 تا قله حدود 6 ساعت زمان می برد.

معمولا تیم ها حدود ظهر به قله رسیده و حدود ساعت 5 عصر به پناهگاه 4 هزار برگشته که آنتن موبایل دارد و تلفنی با نیسان هماهنگ کرده و قبل از شب خود را به سنگ استراحت و نیسان رسانده و به ناندل می روند. از آنجا یا شبانه و یا صبح روز بعد به سمت تهران حرکت می کنند.

نکته: سختی مسیر شمالی فقط بخاطر شیب زیاد است. در صعودهای تابستانه، دست به سنگ، عبور از یخچال و یا نکته فنی خاصی ندارد.

شماره های تماس برای هماهنگی نیسان، قاطر و منزل در ناندل:
قاطر:
حبیب الله فتحی: 09118593283
زارع: 09119191077

- توصیه میکنم ترجیحا نیسانی بگیرید که جای بار جداگانه در بالای اتاق برای قرار گیری کوله ها داشته باشد. جایی سبد مانند که حدود 7-8 کوله در آن جا می شود. ظاهرا بیشتر نیسان های ناندل بدون این محفظه بار هستند اما نیسانی که ما با آن برگشتیم برای یکی از صالحی ها (اگر اشتباه نکنم آقای هوشنگ صالحی) همین مدلی بود.
- هزینه نیسان برای یکسر 120 هزار تومان است که تا 12 نفر را جابجا می کنند. بیشتر از 12 نفر معمولا کرایه بیشتر می گیرند که البته درست و قانونی نیست.
- هزینه حمل هر کوله تا جانپناه 4 هزار، 50 هزار تومان و تا زیر جانپناه 5 هزار (حدود نیم ساعت مانده به جانپناه) 80 هزار تومان در سال 96 است.
- کرایه جای پارک در منزل صالحی ها در ناندل شبی 10 هزار تومان است. منزلی که ما در آن پارک کردیم (منزل آقای ... صالحی) کامل در اختیار کوهنودان بود که دارای دو اتاق بزرگ و سرویس بهداشتی بود که می شود از اتاق ها برای استراحت و حتی شب مانی استفاده کرد.

- در ناندل نانوایی تافتون با کیفیت بسیار عالی وجود دارد که می توانید از آن نان تهیه کنید. همچنین بقالی برای خرید مایحتاج و لبنیات محلی.

- در صورتی که پیش برنامه مناسب نداشته و یا به هر دلیل احتمال ارتفاع زدگی می دهید می توانید از قرص استازولامید (Acetazolamide) معروف به قرص ارتفاع استفاده نمایید. طبق توصیه وبسایت موسسه علمی پزشکی کوهستان ، مصرف استازولامید به عنوان داروی پیشگیری از ارتفاع زدگی باید یک روز قبل از صعود شروع شده و روزی دو عدد مصرف شود.

- اگر سابقه سردرد در کوه و ارتفاع دارید، توصیه می شود حتما قرص های مسکن مثل ژلوفن و ایبوپروفن و هر قرصی که فکر میکنید نیاز باشد مثل دیلکلوفناک برای معده درد همراه داشته باشید.

- اگر مشکل نخوابیدن در ارتفاع و چادر را دارید می توانید از قرص های خواب آور ملایم که صبح روز بعد گیجی به همراه نداشته باشند استفاده نمایید. مثل: ... که خودم استفاده کردم و کاملا اوکی هست.

----------------------------------------------

+ دانلود GPS دماوند از جبهه شمالی

+ دانلود GPS ناندل تا سنگ استراحت (با نیسان)

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

ز تو با تو راز گویم به زبان بی‌زبانی
به تو از تو راه جویم به نشان بی‌نشانی
چه شوی ز دیده پنهان که چو روز می‌نماید
رخ همچو آفتابت ز نقاب آسمانی.
"خواجوی کرمانی"
--------------------------------------

گزارش پیمایش مسیر طالقان به سه هزار تنکابن

تاریخ اجرای برنامه: سه روزه از 29 تا 31 تیر 96 (پنچشنبه تا شنبه)

نفرات شرکت کننده: 4 نفر (به همراه گروه محترم "آوا کرمانشاه" 17 نفر)
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، حمید محسنی و مسعود کریمخانی*
* آقا مسعود روز دوم از دمچه برگشت پایین و همراه ما تا آبگرم نیومد.

روز اول (پنجشنبه):

- آبگرم سه هزار، 2500 متر، 26 کیلومتر، ساعت 16.15 ، شب مانی

روز سوم (شنبه):
- حرکت از آبگرم، 8.30 صبح
- پایان مسیر پیاده روی، سه هزار تنکابن، روستای درجان، 2030 متر، 34 کیلومتر، ساعت 12.45
- حرکت از ترمینال سواری تنکابن، ساعت 15
- طالقان، پراچان، ساعت 23
- تهران، منزل، 4 صبح یکشنبه

نکته: از درجان تا رسیدن به تهران معطلی هایی داشتیم که تایم را بالا برد. در واقع تایم درجان به تنکابن حدود 1.5 ساعت با ماشین و از تنکابن تا طالقان از مسیر قزوین حدود 6 ساعت است.

---------------------------------------------

+ در این برنامه افتخار آشنایی و همراهی با گروه محترم "آوا کرمانشاه" را داشتیم که جا دارد همینجا از سرپرت گرانقدر گروه آوا جناب آقای تیمور جوزی برای همه مهربانی ها و حمایت هایشان تقدیر و تشکر نمایم و همچنین از تک تک دوستان نازنین گروه آوا که در این دو روز همراه و همقدم بودند تا برنامه ای زیبا و بیاد ماندنی برایمان رقم بخورد.

----------------------------------------------

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

فواصل مسیر با ماشین:

از م آزادی تا خروجی طالقان در اتوبان: 96 کیلومتر، حدود 1 ساعت
از اتوبان تا شهر طالقان: 42 کیلومتر، 45 دقیقه
از شهر طالقان تا پراچان: 26 کیلومتر، 45 دقیقه
از درجان تا تنکابن: 55 کیلومتر، حدود 1.5 ساعت (45 دقیقه خاکی)
از تنکابن تا خروجی طالقان در اتوبان: 350 کیلومتر، 5.5 ساعت بدون ترافیک
-----------------------------
کرایه ترمینال تنکابن تا تهران و کرج (سمند و پژو): نفری 40 عقب، 52 جلو، چهار نفر 172 ه.ت
ما  از ترمینال تنکابن یک تاکسی  رنو فلوئنس دربست گرفتیم تا پراچان 260 ه.ت.

آدرس روستای پراچان:

در اتوبان کرج-قزوین وارد خروجی طالقان شده تا حدود 40 کیلومتر بعد به شهرک طالقان می رسید. طبق تابلوی راهنما مستقیم به سمت بالا (طالقان بالا) ادامه مسیر می دهید. در طالقان بالا حدود 500 متر بعد از میدان، اولین دوراهی بدون تابلو را به چپ می پیچید. حدود 10 کیلومتر بعد به دوراهی بعدی می رسید که در اینجا هم وارد مسیر چپ می شوید که مسیر روستاهای خیکان و پراچان است. انتهای این جاده پس از 7 کیلومتر به روستای پراچان ختم می شود. در کل فاصله اتوبان تا شهرک طالقان 42 کیلومتر (45 دقیقه) و از طالقان تا پراچان 26 کیلومتر است که بخش دوم نیز حدود 45 دقیقه زمان می برد.

بهترین فصل صعود:

بهترین فصل برای اجرای این برنامه به اذعان برادران صالحی که در آبگرم 3000 مستقر هستند، اواخر تیرماه هست که تا حدود پایان مرداد میتواند ادامه داشته باشد. قبل از این رودخانه ها پرآب بوده و در گردنه احتمال وجود برف هست و در شهریور ماه هم احتمال بارش وجود دارد.

------------------------------------------------

نقاط قوت مسیر و این برنامه:

رودخانه پرآب که تقریبا در تمام مسیر صعود و فرود همراه شما است و همچنین چشمه های فراوان خصوصا در مسیر فرود.

آنتن دهی مسیر:

- پراچان و درجان موبایل آنتن می دهد.
- در نزدیکی گردنه میشچال و خصوصا خود گردنه کم و بیش انتن همراه اول برقرار بوده و امکان مکالمه وجود دارد.
- در آبگرم سه هزار در دو نقطه مشخص موبایل آنتن می دهد که می توانید همانجا بپرسید.

چشمه های مسیر:

- روستای پراچان در ابتدای جاده به سمت دمچه (حدود 200 متر بعد از پل دوم) در سمت چپ اولین چشمه مسیر وجود دارد.
- پس از آن تا حدود 2 ساعت مانده به دمچه تقریبا هر یک ساعت به چشمه می رسید.
- گوسفند سرای دمچه
- حدود 1 ساعت بعد از دمچه، دوراهی لشگرک، سرچشمه
- حدود نیم ساعت پایین گردنه
- و در ادامه تا آبگرم سه هزار هر نیم ساعت و یا حتی چند دقیقه، چشمه های فراوان آب در مسیر وجود دارد.
- از آبگرم تا درجان هم چند چشمه در مسیر وجود دارد که یکی از بهترین آنها حدود 5 دقیقه مانده به کافه کرن (keren) در سمت چپ مسیر که خیلی در معرض دید نیست.

تلفن های مورد نیاز:

کرایه قاطر پراچان:روزی 200، حدود 5-6 کوله
- آقای غلام حاجی پور: 09191632206
- آقای حسن حاجی پور: 09194686294
- برادران صالحی (بوفه آبگرم سه هزار)، کرایه چادر و هماهنگی قاطر درجان:
09112928857 - 09119910667
به برادران صالحی می توانید پیامک ارسال کنید. روزی سه بار چک می کنند.
- هماهنگی قاطر و نیسان در روستای درجان: آقای سید خدایار 09191667191
-------------------------------------------------

+ دانلود GPS طالقان به سه هزار تنکابن

راهنمای مسیر طالقان به سه هزار تنکابن:

این برنامه معمولا سه روزه اجرا می شود. برای پیمایش این مسیر معمولا گروهها صبح زود از تهران حرکت کرده و قبل از ظهر پیاده روی خود را از روستای پراچان آغاز می کنند. البته در صورت داشتن زمان می شود شب را در پراچان خوابیده و صبح زود راه افتاد که خیلی هم بهتر است. وقتی وارد پراچان می شوید، در ادامه ی جاده اصلی روستا، به جاده خاکی می رسید که این جاده نقطه شروع پیاده روی است. ماشین خود را می توانید در طول مسیر داخل روستا و یا ابتدای جاده خاکی پارک کنید. جاده خاکی حدود 7 کیلومتر ادامه دارد و به معدن ختم می شود. در حال حاضر جاده در برخی نقاط ناهموار است که فقط با ماشین های شاسی بلند قابل تردد است. همچنین پس از حدود 4 کیلومتر به رودخانه می رسد که ظاهرا به دلیل سیلاب کلا غیر قابل عبور شده است. پس از حدود 1.5 ساعت پیاده روی، به انتهای جاده و معدن متروکه می رسید. در ادامه وارد مسیر پاکوب مالرو می شوید. حدود نیم ساعت بعد به نقطه تلاقی دو رود می رسید که به "میانرود" معروف است. آنطرف رودخانه باید از پاکوبِ پایین جدا شده و از پاکوب سمت چپی به سمت بالای یال ارتفاع بگیرید. در این مسیر ابتدا به سنگ دروازه و در نهایت به گوسفندسرای دمچه می رسید. کل زمان پیاده روی در روز اول با گام متوسط حدود 6 ساعت است.

صبح روز دوم چادرها را جمع کرده و مسیر پاکوب را به سمت بالا ادامه می دهید. حدود نیم ساعت بعد به سرچشمه می رسید که دو چشمه بزرگ به وضوح از دل کوه به سمت پایین در جریان هستند. اینجا در واقع دوراهی لشگرک-سه هزار است. پاکوب سمت راست به سمت بالا مسیر صعود به قله لشگرک و همچنین قله گردون کوه و پاکوب سمت چپ مسیر گردنه میشچال و آبگرم سه هزار است. از گردنه میشچال به سمت دره زیبا و پرآب سه هزار سرازیر می شوید. با ادامه ی مسیرِ پاکوب که از سمت راست رودخانه می گذرد پس از حدود 3 ساعت به آبگرم سه هزار می رسید. در کل روز دوم از دمچه تا آبگرم حدود 5 ساعت پیاده روی دارد. شب را در اطراف آبگرم اتراق می کنید.

صبح روز سوم مسیر را در امتداد رودخانه به سمت پایین ادامه می دهید تا به روستای درجان برسید. پیاده روی از آبگرم تا درجان نیز حدود 2 ساعت زمان می برد.

از درجان می توانید با یک نیسان یا سواری و یا هر ماشینی که از قبل هماهنگ کرده باشید خود را به تنکابن برسانید. بهتر است ماشین را از قبل هماهنگ کنید چون سواری و آژانس به راحتی پیدا نشده و هزینه نیسان نیز زیاد است. خصوصا اگر نفرات گروه کم باشد. از درجان تا ترمینالِ سواری تنکابن حدود 1.5 ساعت با ماشین راه است که حدود 20 کیلومتر اول آن خاکی است. جاده خاکی نسبتا هموار و قابل عبور با تمام خودروهاست. اما بسیار طولانی است که اصلا توصیه نمیکنم با ماشین شخصی خود این مسیر را طی کنید (منظور اگر روزی خواستید از سمت تنکابن به درجان بروید). هزینه آژانس از تنکابن تا درجان حدود 80 تا 100 ه.ت است.

نکته: اگر به هر دلیل قصد شب مانی در آبگرم را نداشتید می توانید به سمت درجان ادامه مسیر دهید. حدود یک ساعت پایین تر به کافه با صفای روستای کرن (keren) می رسید که در مسیر است. کافه کرن حدود 3 یا 4 اتاقک برای شب مانی دارد که کرایه آن از 50 تا 70 هزار تومان متغیر است.

=================================

ارتفاع نقطعه شروع: 2230 متر
طول مسیر صعود: 12.6 کیلومتر
مدت زمان صعود: 11 ساعت
کل زمان برنامه: 18 ساعت (8 صبح جمعه تا 2 بامداد شنبه)
گام گروه: متوسط رو به تند
نفرات شرکت کننده: 3 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی

رنگ قرمز: مسیر صعود ، رنگ آبی: مسیر فرود

+ دانلود فایل GPS قله سات از کرکبود طالقان

نکته مهم: پیشنهاد می شود که برای صعود و فرود به قله سات از مسیر فرود استفاده نمایید. در این مسیر در صورت تمایل امکان صعود آسانتر به قله دومیل را نیز با حدود 15 دقیقه خارج شدن از مسیر خواهید داشت. نقاط مسیر از جمله قله دومیل، چشمه ها و غیره همه در مسیر صعود مارک شده و مسیر فرود مارک ندارد.

-----------------------------------------------------

نکات قابل ذکر:

1- این برنامه فکر کنم یکی از سنگین ترین برنامه های گروه نشاط زندگی بوده است. در واقع قله سات یک برنامه دو روزه هست که ما یک روزه صعود کردیم و البته علت این امر نداشتن اطلاعات کافی از مسیر بود.

2- مسیر برگشت، بجز یک ساعت اول، در تاریکی شب و فقط با کمک جی پی اس طی شد.

3- ورودی روستای کرکبود آخر هفته ها نگهبانی گذاشته و ورودی دریافت می کنند. نفری 2500 تومان!!! باید ماشین را پارک کرده و پیاده وارد روستا و مسیر آبشار شوید.

4- از م آزادی تا خروجی طالقان 100 کیلومتر و تا خروجی کرکبود 45 کیلومتر و تا کرکبود 5 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید. جمعا 150 کیلومتر. در کل بدون توقف و ترافیک باید حدود 2.5 ساعت زمان از م آزادی تا کرکبود در نظر بگیرید.

5- برای صعود به قله سات برای یک گروه با گام متوسط به نظرم باید حدود 13 ساعت زمان  در دو روز در نظر بگیرید. اگر گروه کوچک و تندرو باشد، به شرط حرکت از مسیر فرود ما و عدم صعود به قله فرعی اول و قله دومیل، می شود یک روزه و حدود 10 ساعته به قله سات رسید.

6- تقریبا نصف مسیر بدون پاکوب است. حدود یک ساعت بالای آبشار و تقریبا 3 ساعت آخر مسیر تا قله پاکوب ندارد.

------------------------------------------------------------

حرکت از قله: 19.40
پارکینگ کرکبود: 2 بامداد شنبه

چشمه های مسیر:

در مسیر دو چشمه وجود دارد. اولی زیر امامزاده (حدود 15 دقیقه بعد از قله دومیل) و دومی که چشمه اصلی، عاااالی و دائمی است حدود 15 دقیقه بعد از چشمه اول که گوسفندسرا است، در ارتفاع 3230 متر. کلا حدود 6 ساعت از ابتدای حرکت.

وضعیت آنتن دهی مسیر:

تنها جایی که چک کردیم محدوده امامزاده بود که آنتن می داد و تماس گرفتیم.

آدرس روستای کرکبود:

در مسیر اتوبان کرج-قزوین وارد خروجی طالقان شده، پس از طی حدود 45 کیلومتر در جاده طالقان به خروجی روستای کرکبود در سمت چپ جاده می رسید که هیچگونه تابلو و یا علائمی ندارد. جاده آسفالته به طول حدود 5 کیلومتر در نهایت شما را به روستای کرکبود می رساند.

===================================

طول مسیر تا قله: 12 کیلومتر
طول کل مسیر: 26 کیلومتر
مدت زمان صعود تا قله: 6 ساعت
کل زمان برنامه: بیش از 12 ساعت (7.15 صبح تا 7.30 عصر)
نفرات شرکت کننده: 4 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، حمید محسنی، محسن کرمی

----------------------------------------------------

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

+ دانلود GPS قله سردگاه منجیل (هرزویل به بیورزین)

----------------------------------------------------------------

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

اول اینکه بگم چطور شد که به فکر این برنامه افتادیم. سال قبل تعریف قله های آسمانسرا و چرمکش رو شنیده و عکس های زیباش رو دیده بودم و قله چرمکش رو توی ذهنم در لیست برنامه های سال 96 قرار دادم. از آنجایی که برای برنامه های دو روزه و شب مانی کمی محدودیت داریم تصمیم گرفتم که هر دوی این قله ها رو در یک روز صعود کنیم. در واقع خط الراس آسمانسرا به چرمکش. قبل از عزیمت کمی تحقیق کرده و راهنمایی از دوست بزرگوارم جناب آقای یزدان غفاری (که از کوهنوردان خوب منجیل هستند) گرفتم و متوجه شدم که بلندترین قله منطقه و این خط الراس، قله سردگاه به ارتفاع 2400 متر هست که برخی گروهها این قله را به نام آسمانسرا نیز معرفی کرده و جی پس اس زده اند. اما قله آسمانسرا اصلی و معروف به ارتفاع حدود 2 هزار متر در واقع قله دیگری است در شمال غربی قله سردگاه که در مسیر مورد نظر ما قرار ندارد. مبدا صعود به قله های سردگاه و آسمانسرا هر دو از هرزویل (خود روستا و یا نیروگاه بادی) هستند اما در بخش ابتدایی مسیرشان از هم جدا می شود. از نیروگاه که حرکت می کنید پس از حدود نیم ساعت در جاده به یک دوراهی می رسید که سمت چپ مسیر صعود به آسمانسرا و سمت راست مسیر صعود به سردگاه است. صعود به قله سردگاه از نیروگاه بادی حدود 6 ساعت و قله آسمانسرا اگر اشتباه نکنم کمتر از 4 ساعت زمان می برد.

و اما شرح برنامه ما

ساعت 12.45 ظهر پنجشنبه، چهار نفری از تهران با دو ماشین به سمت اتوبان قزوین به راه افتادیم. در محدوده شهرک جهان نما تا گلشهر کمی ترافیک اما سنگین نبود. پس از طی 230 کیلومتر از تهران (ابتدای اتوبان) ساعت 16.30 به خروجی روستای بیورزین در سمت راست اتوبان رسیدیم که با تابلوی: "جیرنده، داماش، ..." مشخص شده بود. 11 کیلومتر بعد به سه راهی امامزاده حنفیه در بیورزین رسیدیم. یکی از ماشین ها را کنار امامزاده پارک کرده و با ماشین دیگر به سمت منجیل و هرزویل به راه افتادیم. حدود 20-30 کیلومتر بعد به ابتدای منجیل رسیدیم. از سمت راست وارد جاده کمربندی شده و 100 متر بالاتر سه راهی بود که از سمت چپ راه اصلی را ادامه دادیم. این جاده حدود 5 کیلومتر بعد ما را به روستای هرزویل رساند. داخل هرزویل و قبل از بافت اصلی روستا، به یک دو راهی رسیدیم که یک سردر قوسی شکل در مسیر مستقیم وجود داشت و ما آدرس امامزاده سید پرنور را پرسیدیم که گفتند از سمت چپ. وارد خ سمت چپی شدیم که چند شیرآب در ابتدای خیابان قرار داشت که اهالی یا منجیلی ها از آن آب چشمه را برداشت می کردند. این خیابان را که پیچ در پیچ هم بود حدود 1 کیلومتر به سمت بالا ادامه دادیم تا در انتهای مسیر ماشین رو به امامزاده سید پرنور رسیدیم. از متولی مهمان نواز امامزاده (خانم چگینی) اجازه و راهنمایی برای شب مانی در محوطه امامزاده را گرفتیم و شب را در حیاط کوچک امامزاده داخل چادر گذراندیم که در کل بیش از 2 چادر جا ندارد. پس از مستقر شدن در امامزاده به هرزویل برگشته و نان بربری و کمی تنقلات از مغازه بقالی داخل هرزویل خریدیم که اولین مغازه به سمت بافت اصلی روستا است. این مغازه خوشبختانه تا پاسی از شب باز است.

نکته مهمممم: تمام عصر تا شب و یک بند تا صبح باد شدیددددد می وزید که با اینکه چادرمان در کنج دیوار از باد در امان بود اما با این حال سر و صدای باد نگذاشت با خیال راحت بخوابیم و حتی نشد جوجه ای را که با خود برده و برای شام تدارک دیده بودیم درست کنیم و برای شام به نان و پنیر و هندوانه بسنده کردیم! یعنی اگر چادرمان در پناه دیوارهای بقعه امامزاده نبود که رسما بیچاره بودیم. جالب اینکه از هر کس در مورد این باد می پرسیدیم حرف هیچکدامشان با دیگری یکی نبود! یکی می گفت نگران نباشید شب بند می آید. دیگری می گفت اینجا همیشه همین است. یکی دیگه می گفت هفته ای دو روز باد به این شدت می وزد و ... خلاصه خواستم تاکید کنم که به هیچ وجه روی شب مانی در چادر در منجیل حساب باز نکنید. مثلا اگر جناب یزدانی و یا متولی محترم امامزاده در مورد وخامت احتمالی باد به ما هشدار می دادند ما شاید از خوابیدن در چادر صرفنظر کرده و به مکانی بر می گشتیم که اقای یزدانی عزیز در منجیل برای ما با دوستشان هماهنگ کرده بودند.

ساعت 5 صبح بیدار باش بود و پس از جمع کردن چادر و وسایل، ساعت 6.15 با ماشین به قصد نیروگاه بادی به راه افتادیم. راهی را که آمده بودیم برگشتیم تا سه راهی جنب نانوایی بربری. در اینجا از سمت راست وارد جاده نیروگاه شدیم و خیلی زود وارد جاده خاکی شدیم. حدود 6-7 کیلومتر جاده خاکی را به سمت بالا طی کردیم تا ساعت 6.50 به محل توربین ها رسیدیم.

ماشین را در بالا و جنب توربین ها پارک کرده و ساعت 7.15 پیاده روی خود را به طرف جنگل از طریق پاکوب آغاز کردیم. چند دقیقه بعد وارد جاده خاکی اصلی آسمانسرا شده و به سمت چپ ادامه مسیر دادیم. دقایقی بعد جناب یزدانی به همراه دوستانشان که قصد قله آسمانسرا را داشتند با پاترول از پشت سر به ما رسیدند و سعادت دیدار با ایشان و اشنایی با دوستانشان نصیب ما شد. پس از چاق سلامتی و خداحافظی، مسیر جاده را ادامه دادیم. پس از 1.5 طی کیلومتر، حدود ساعت 7.30 به دوراهی مهمی رسیدیم که سمت چپ مسیر صعود به قله اسمانسرا و سمت راست مسیر قله سردگاه است. راه سمت راست را ادامه داده و هرچه پیش تر می رفتیم به زیبایی های جنگل افزوده می شد. با اینکه بالای سرمان آفتاب بود اما ابر و مه شدیدی قله آسمانسرا و کل خط الراس را فرا می گرفت که بر شدت آن افزوده می شد. هر چند که کمی نگرانمان می کرد اما با توجه به مطالعه و مشاهده مسیر در گوگل ارث و به همراه داشتن جی پی اس و ترک مسیر، نگرانی چندانی نداشتیم. ساعت 8.50 به اولین چشمه مسیر رسیدیم که در سمت راست جاده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید کمی (حدود 50 متر) وارد راه فرعی شوید. صبحانه را صرف کرده و ساعت 9.40 مجددا مسیر جاده را ادامه دادیم.

ساعت 10.30 جاده تمام شده و در مسیر پاکوب ارتفاع گرفتیم و ساعت 11 به انتهای مسیر جنگل رسیدیم که بعد از آن دیگر فقط مرتع بود و چمنزار سبز. با ادامه مسیر پاکوب حدود یک ربع بعد جاده جدیدی را قطع کرده و بدون پاکوب به سمت قله پیش رو ارتفاع گرفتیم. باد فرح بخش بهاری که هر لحظه شدیدتر می شد ابر و مه را از سمت شمال به این سمت می آورد که در حهت شمال (دامنه های کوه درفک) کاملا ابری و مه آلود و در جهت جنوب (منجیل) هوا صاف و باز بود. ساعت 12 به بالای اولین قله فرعی مسیر در ارتفاع 1700 متر رسیدیم. از قله سرازیر شدیم و در مسیر یک جاده جدید دیگر به سمت چپ حرکت کردیم. ساعت 12.15 به اولین برکه مسیر و یک سه راهی رسیدیم. طبق جی پی اس مسیر سمت چپ را ادامه داده و کمی بالاتر از جاده خارج شده (برای میانبر) و ساعت 12.25 به برکه دوم رسیدیم. در اینجا با اعضای گروه محترم تیلار رشت برخورد کردیم که از قله سردگاه بر می گشتند و ضمن خوش و بش عکسی به یادگار گرفتیم. در ادامه مجددا وارد جاده شده و ساعت 13 به قله سردگاه در ارتفاع 2400 متر رسیدیم.

فرود:

روی قله نمای زیبایی از دریاچه سد منجیل در سمت غرب وهمچنین مناظر زیبایی از ارتفاعات و دامنه های پوشیده از مه و ابر در سمت شرق در معرض دیدمان قرار داشت که هراز گاهی مه کم می شد و می شد این مناظر را تماشا کرد. اگر مه و ابر نبود قطعا در سمت شرق قله درفک با دامنه های سرسبز و در دور دست احتمالا سماموس باشکوه باید دیده می شد.

پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر جاده آفرود را در جهت جنوب به سمت قله چرمکش و بزدره در پیش گرفتیم. روی خط الراس با شیب ملایم فراز و نشیب ها را طی می کردیم و در طول مسیر مناظر و پوشش گیاهی و نوع درختان بی نظیر و بسیار چشم نواز بودند. غالبا باد به شدت در حال وزیدن بود و ابر و مه را از سمت شمال (دامنه های درفک) به سمت ما می آورد. ترکیب چمن و گل و شقایق و درخت و مه و باد و هوای دل انگیز بهاری یکی از بهترین برنامه های چند سال اخیر را برایمان رقم می زد. پس از پست سر گذاشتن چند قله فرعی ساعت 16 به اخرین قله فرعی مسیر (قبل از گردنه چرمکش) در ارتفاع 2250 متر رسیدیم. جاده آفرود کمی قبل از آخرین قله تمام شده و الان یادم نیست که به چپ سرازیر می شد و یا راست. در هر حال ادامه راه تا بیورزین تمامن پاکوب و مالرو است. از قله سرازیر شدیم (در امتداد خط الراس) تا به بالای گردنه چرمکش رسیدیم که ادامه مسیر صخره و پرتگاه بود. به دلیل وجود مه نه گردنه دیده می شد و نه قله چرمکش اما جی پی اس مشخص می کرد که کجا هستیم و در اینجا باید به سمت راست و به سمت دره بیورزین ارتفاع کم می کردیم.

مهم: در اینجا به دنبال راهی برای فرود بودیم که از مسیر جی پی اس خارج شده و از داخل پوشش جنگلی بدون پاکوب و با شیب زیاد و کمی با زحمت و چک کردن مداوم مسیر با جی پی اس، بالاخره بعد از حدود یک ساعت به کف دره و رودخانه اصلی رسیدیم که پاکوب در سمت راست رودخانه قرار داشت. در اینجا مجددا در مسیر جی پی اس قرار گرفتیم. البته یک نکته ای هم وجود داشت و آن اینکه ترکی که در اختیار داشتیم برعکس مسیر ما بود. یعنی از بیورزین به هرزویل. در هر حال متوجه نشدم که این بخش از مسیر پاکوبی دارد یا خیر؟

دقایقی بعد ساعت حدود 5 عصر در کنار رودخانه برای ناهار حدود نیم ساعت توقف کردیم و مجددا به راه افتادیم. مسیر دره بیورزین در نوع خودش سرسبز و بسیار زیبا بود اما نه به زیبایی آنچه که ما آن بالا دیده بودیم. پس از حدود یک ساعت از دره خارج شده و با چرخش به چپ وارد راه باریکی شدیم که در امتداد نهر سیمانی آب ما را تا خود جاده بیورزین و سه راهی امامزاده حنفیه راهنمایی کرد. ساعت 19.30 به سه راهی امامزاده و جاده اصلی بیورزین رسیدیم و چند دقیقه ای تا امامزاده یعنی محل پارک ماشین مان پیاده روی کردیم.

سوار ماشین شده و به سمت منجیل و هرزویل براه افتادیم. پس از برداشتن ماشین مان در نیروگاه بادی هرزویل پارک بود، به پایین برگشته و شام را در کافه فانوس شب هرزویل صرف کرده و ساعت حدود 23 به سمت تهران حرکت کردیم. ساعت 3 صبح شنبه تهران بودیم.

نکات برنامه:

1-       به هیچ وجهههه بدون راهنما و یا همراه داشتن جی پی اس و ترک مسیر، این برنامه را اجرا نکنید. قبل از حرکت حتما جزئیات مسیر را در گوگل ارث به دقت بررسی نمایید.

2-       به دلیل باد های شدید منجیل به هیچ وجه روی شب مانی در چادر حساب باز نکنید.

-----------------------------------------------------------

ارتفاع نقطه شروع: 1600 متر
طول مسیر صعود: 9 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت
کل زمان برنامه: 13 ساعت (7 صبح تا 8 عصر)
نفرات شرکت کننده: 5 نفر
نیما اسماعیلی، مسعود کریمخانی، ایمان حسینی، حسین شهبازی، علیرضا یاوری

مسیر صعود در گوگل ارث (رنگ بنفش):

آدرس روستای آدران:

کیلومتر 15 جاده چالوس (از م امیرکبیر)، کمی قبل از ارنگه، تابلو آدران در سمت راست دیده می شود. ورودی روستای آدران در سمت چپ جاده یک سرازیری نسبتا تند به سمت رودخانه است. حدود 500 متر پایین تر با عبور از یک پل و گردش به چپ به سالن ورزش شهدای آدران می رسید. محل پارک خودرو و استارت برنامه از جلوی سالن ورزش و در امتداد جاده خاکی به سمت شمال است.

توپوگرافی قله:

قله پیله یا لیوک (Layook) به ارتفاع 3010 متر در رشته کوههای البرز مرکزی و در نزدیکی شهرستان کرج واقع است. این قله دقیقا در غرب دریاچه سد کرج و در حد فاصل جاده چالوس تا روستای دروان قرار دارد. قله پیله بر روی یک خط الراس نعلی شکل واقع است که تقریبا امتداد جنوبی-شمالی دارد. در شمال قله ی پیله و در فاصله نزدیک به آن قله خونکهار (3380 متر) و در نوک این خط الراس، قله 4 هزار متری ناز واقع است.

مسیرهای صعود:

1- از یال شرقی، جاده چالوس، روستای آدران، حدود 6 ساعت

2- از یال غربی، جاده دُروان، حدود 2 ساعت

---------------------------------------------------

راهنمای صعود:

شروع پیاده روی از جاده خاکی جلوی ورزشگاه به سمت شمال شرقی و سپس شمال است. کمی بالاتر، اولین دوراهی را به سمت چپ بالا می روید تا وارد مسیر پاکوب شوید. دوراهی بعدی به سمت راست و به سمت رودخانه است. حدود یک ساعت بعد به باغ زیبای جهانبین می رسید که ویلای سفیدرنگی وسط باغ قرار دارد. دقیقا 50 متر بعد از ویلا، از سمت راست باید وارد پاکوب جدید شده و رفته رفته از دره و رودخانه فاصله بگیرید. حدود نیم ساعت بعد به دره شاهپور می رسید. باغی که یک کلبه و یک حوضچه آب داخل آن قرار دارد. در اینجا آب چشمه توسط لوله به داخل باغ هدایت می شود. در ادامه باید از پشت کلبه مسیر یال را در جهت شمال در پیش بگیرید. بالای یال، دکل مخابراتی روی قله پیله از دور دیده می شود.

--------------------------------------------

نکته: علی رغم نزدیکی قله پیله به سد کرج، به دلیل قرار گرفتن یک یال مزاحم! ویو از دریاچه زیبای سد کرج در مسیر و یا قله وجود ندارد. فقط گوشه کوچکی از دریاچه به زحمت از روی قله دیده می شود.

----------------------------------------------------

دره شاهپور، داخل باغ

-------------------------------------------

آنتن دهی مسیر:

جنب سالن ورزش آدران و روی قله همراه اول آنتن می دهد. در طول مسیر چند نقطه که چک کردیم آنتن نداشت.

------------------------------------------------

+ دانلود GPS قله پیله از آدران

---------------------------------------------------

=====================================

مطالب قديمي تر » « مطالب جديدتر
آرشيو موضوعي برنامه هاي آتي جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري تهران (گزارشهاي من در روزنامه ايران) مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير مشکل پرشین بلاگ! (پست ثابت) قله شاه زید قله خرو نرو قله سیانو غار الیاس قله کرچان از همه جا دماوند شمالی طالقان به سه هزار تنکابن قله سات - طالقان قله سردگاه منجیل
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت آپلود فايل و عكس - بدون عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا پيش بيني 6 روزه، هواشناسي شهرها و قله هاي ايران هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه شماتيك كوه هاي شمال تهران - آنلاين نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين نقشه تهران - آنلاين (شهرداري تهران)ا نقشه تهران - آنلاين (گوگل مپ)ا سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com wikimapia.org panoramio.com تبديل فايلهاي جي پي اس
دانلود دانلود نقشه مسيرهاي کوهنوردي شمال تهران دانلود نقشه البرز مرکزي دانلود نقشه تهران دانلود كتاب‌هاي كوهنوردي
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا)