نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
قله سرسیاه غار (سیاه چال) نويسنده: نیما - شنبه ٢٧ مهر ۱۳٩٢

گزارش صعود به قله سرسیاه غار (سیاه چال) از روستای برگ جهان

ارتفاع قله: 3416 متر
موقعیت قله: تهران، لواسان، روستای برگ جهان (2 هزار متر)
تاریخ اجرای برنامه: جمعه 26 مهر ماه 1392
تعداد نفرات: 2 نفر
مدت زمان صعود: 6 ساعت
کل زمان برنامه: 11.5 ساعت (7 صبح تا 6.5 عصر)

به همراه علیرضا ی عزیز، بر فراز قله سر سیاه غار:

گزارش صعود:

از هفته قبل اینترنت را برای گزارش مسیر سرسیاه غار از برگ جهان جستجو کردم اما هیچ گزارشی یافت نکردم یا اگر هم بود مفید نبود. فقط یک فایل GPS در گوگل ارث دیدم که مسیر صعود را به خوبی نشان می داد و همین کافی بود تا با کمی بررسی و مشاهده مسیر در گوگل ارث بتوانیم مسیر صعود را تشخیص داده و عازم منطقه شویم. البته ناگفته نماند که جی پی اس نداریم (متاسفانه!).

این را هم بگویم که سرسیاه غارها را معمولا از افجه و دشت هویج صعود می‌کنند که مسیر نرمال و طولانی تری است. اما از آنجا که اصولا ما عاشق مسیرهای صعود آنرمال‌! هستیمممممم در نتیجه برگ جهان را برای صعود به سرسیاه غار برگزیدیم. :)

برای صبح جمعه من و علیرضا اوکی بودیم و قرار شد که برنامه را دو نفره اجرا کنیم. البته شب قبلش قرار بود که چون دو نفر هستیم برویم توچال. اما خب صبح شیطانِ خوووووب رفت در جلدمان و مسیرمان را به سمت برگ جهان تغییر دادیم. صبح ساعت 5.45 از تهران (حوالی آزادی) راه افتادیم و پس از زدن بنزین و خرید نان، حدود ساعت 7 جلوی مسجد برگ جهان بودیم. ماشین را جلوی مسجد امام حسن عسگری (ع) پارک کرده و ساعت 7 صبح استارت کوهنوردی را زدیم. با عبور از کوچه های اصلی روستا به رودخانه رسیدیم و از سمت راست از روی یک پل فلزی - بتونی عبور کرده و مسیر باغ های برگ جهان را در پیش گرفتیم. بعد از پل، کمی بالاتر، مسیر مالرو را از میان باغ‌ها ادامه دادیم. در واقع از میان باغ‌ها که می گذشتیم رودخانه در سمت راستمان بود و معمولا دیده نمی شد. ما بدون اینکه به رودخانه نزدیک شویم مسیر مستقیم را به سمت بالا ادامه دادیم تا جایی که به محل تلاقی دو رودخانه (دو دره) رسیدیم. مسیر آبشار از دره سمت راست است پس با عبور از عرض رودخانه وارد دره سمت راست شدیم که همچنان پاکوب خوبی در مسیر دیده می شد. با وارد شدن در مسیر دره ی منتهی به آبشار، حدود 100-200 متر از سمت راست رودخانه رفتیم و سپس با عبور از عرض رودخانه به سمت چپ رفتیم. این نکته رو بگم که در این فصل رودخانه کم آب بوده و گذشتن از عرض رودخانه به آسانی میسر است اما اواخر فرودرین که ما در همین مسیر بودیم رودخانه به قدری پرآب و خروشان بود که عبور کار آسانی نبود. از اینجا به بعد مسیر عبور از سمت چپ رودخانه بوده و پاکوب شما را تا خود آبشار هدایت می کند. کلا از محل پارک خودرو تا آبشار برای ما یک ساعت طول کشید.

آبشار در محل تلاقی دو رودخانه قرار دارد. که مسیر صعود به سرسیاه غار از دره سمت چپی است. البته این را بگویم که اگر قصد صعود به سرسیاه غار را دارید باید از همان ابتدای ورود به دره ی منتهی به آبشار، به سمت چپ رودخانه که رفتید، کمی جلوتر، از یک پاکوب به سمت چپ کشیده و ارتفاع بگیرید تا سر از بالای آبشار درآورید. اگر به مسیر صعود دقت کنید (تصویر ضمیمه) فاصله گرفتن از کف دره مشخص است.

اگر مسیر دره را تا آبشار ادامه دهید، برای دسترسی به بالای آبشار دست به سنگ جانانه ای دارید که تجربه و جسارت خاص خودش را می طلبد. به افراد کم تجربه یا کسانی که از سنگ وحشت! دارند، این مسیر اصلا توصیه نمی شود. البته ممکن است راه آسانتری هم بشود از اطراف آبشار برای صعود به بالا پیدا کرد (که ما دقت نکردیم). راه حل آخر این است که راهی را که آمده اید حدود 10-15 دقیقه به عقب برگردید و پاکوبی را که به سمت بالا می رود پیدا کرده و مسیر بالای دره را تا بالای آبشار طی کنید. به هر حال ما از جلوی آبشار دست به سنگ شده و با هر زحمتی بود خود را به بالای آبشار رساندیم. کمی دشوار بود اما همانطور که گفتم ما سرمان دردددددد میکند برای این دشواری‌ها! :)

بالای آبشار کمی در مسیر رودخانه حرکت کردیم که به آسانی راه نمی داد و همچنان با سنگها درگیر بودیم. بعد از چند دقیقه از سمت چپ به سمت بالای یال ارتفاع گرفته و در مسیر پاکوب اصلی قرار گرفتیم. از مسیر پاکوب مجددا به کنار رودخانه رسیده و در محل مناسبی برای صرف صبحانه توقف کردیم. صبحانه به صرف نیمرو حدود نیم ساعت طول کشید، ساعت 09:10 مجددا حرکت کردیم. از آنجا که از مسیر صعود مطمئن نبودیم و پرینت تصویر گوگل ارث را هم جا گذاشته بودم! کمی جلوتر، به سمت راست کشیده، از دره جدا شده و مسیر حرکتمان را به سمت بالای یال ادامه دادیم. (یال سمت راست).

این نکته را ذکر کنم که مسیر صحیح و آسان صعود به سرسیاه غار، بعد از آبشار، از پاکوب کف دره است و نیازی به صعود از سر یال نیست. (همانند تصویر ضمیمه که در واقع مسیر فرود ما است).

به هر حال ما خود را با کمی زحمت از مسیری که پاکوب نداشت، به بالای یال رسانده و شیب تند یال را به سمت شمال ادامه دادیم. پس از حدود 2 ساعت، ساعت 10:50، در بلندترین نقطه یال، چشممان به جمال قله سرسیاه غار روشن شد. که در همان امتداد شمال و در راستای یالی که بودیم قرار داشت. حرکت از روی یال سخت و البته طولانی تر بود، اما در عوض نمای زیبایی از اطراف و قله به ما داد. قطعا اگر از کف دره حرکت می کردیم حدود یک ساعت جلوتر بودیم و کمتر ارتفاع (غیر لازم) می گرفتیم. از جایی که بودیم دشت نسبتا بزرگی در سمت چپمان، انتهای دره منتهی به آبشار، دیده می شد که یک چادر ابی رنگ هم در بالای دشت دیده می شد. چادر قطعا برای چوپان های منطقه بود. در میانه دشت رودخانه جاری بود و بنظر می رسید که چشمه اشاره شده در گوگل ارث با ارتفاع 2750 متر همان اطراف چادر باشد. در سمت چپمان نمای زیبایی از خط الراس سرسیاه غارها داشتیم که سرسیاه غار 1 و 2 دیده می شد.  در امتداد سرسیاه غار ها، در جهت شمال غرب و غرب، قله های ریزان و آتشکوه و ساکا دیده می شد. قله پرسون هم که بین سرسیاه غار 1 و ریزان قرار دارد، به دلیل ارتفاع کم دیده نمی شد. سمت راستمان قله خوشگل و البته خشنی دیده میشد که با توجه به نقشه ها، بنظر می رسد قله وستان 3260 متر باشد. این قله بنظرم از برگ جهان هم دیده می شد.

کمی ارتفاع کم کردیم و مسیر یال را به سمت قله ادامه دادیم. یال نهایی بسی پر شیب و نفس گیرررررر بود. حرکت در این یال پر شیب حدود 2 ساعت زمان برد. البته با توجه به اینکه آقا علیرضا ی عزیز این بخش از مسیر را کنترات گرفته! و حرکتمان واقعا خوب و سریع بود. ساعت 12:35 روی خط الراس بودیم و قله در سمت راستمان حدود 50-40 متر بالاتر بود. ساعت 12:50 روی قله سرسیاه غار به ارتفاع 3416 متر بودیم.

از روی قله نمای بسیار زیبا و نزدیکی از قله دماوند داشتیم که در واقع سورپراز این قله بود. و این به دلیل نزدیکی نسبی این قله به دماوند نسبت به سایر قله های منطقه است. روی قله سنگ چین کوچکی بود و یک چاله دست ساز نه چندان بزرگ که جای 3-4 نفر را در حالت نشسته دارد.

یک ساعتی روی قله بودیم و ساعت 2 عصر مسیر فرود را در پیش گرفتیم. برای مسیر فرود به سمت دره ای رفتیم که رودخانه و آب کف آن دیده می شد. این دره به همان دشت و گوسفند سرایی منتهی می شد که در بالای گزارش ذکر کردم. بیشتر مسیر شن اسکی بود و فرود خوبی داشتیم. ساعت 03:20 به دو چشمه بسیار عالی و پر آب رسیدیم که در واقع منشا رودخانه کف دره بود. استراحت کنار چشمه ها و آشامیدن از آب خنک و گوارای آن واقعا جان تازه ای در ما دمید.

البته ناگفته نماند که بنده همچنان گریان بودم از درد پا. بخاطر کفش های نو لاوان که بقول پرویز پرستویی در فیلم مارمولک با ... پای ما وصلت نموده بود!! نمیدونم واقعا چقدر از این مشکل مربوط به کفش و نو بودنش بود و چقدر مربوط به جورابم! (نخند علیرضا!) لبخند حالا هفته های آتی مشخص میشه و من حتما این قضیه رو منعکس خواهم کرد.

ناهار را در گوشه ای از دشت و گوسفند سرا صرف کردیم با دلمه های خوشمزه ای که علیرضا زحمتش رو کشیده بود. ساعت 16:00 مجددا براه افتادیم و مسیر دره را در پیش گرفتیم. تمام طول دره پاکوب داشت و مشکل خاصی برای این مسیر نداشتیم. مسیر دره بسیااااار زیبا بود. هوای عالی، آبشار های متعدد که گهگاه پله ای بودند و حرکت با موسیقی گوش نواز آب در مسیر دره، کوهنوردی با نشاط و فرح بخشی را در آن عصر پاییزی برای ما رقم می زد. ساعت 05:30 در محدوده بالای آبشار برگ جهان بودیم و تقریبا نیم ساعت آخر مسیر تا روستا را در تاریکی شب طی کردیم. با توجه به تاریکی هوا حدود 15-20 دقیقه آخر مسیر را از جاده خاکی که ماشین رو بود، از بالای روستا، طی کردیم و وارد مسیر باغ ها نشدیم. ساعت 06:30 عصر محل پارک خودرویمان بودیم و پایان برنامه.

آدرس روستای برگ جهان:

از سه راهی لواسان-فشم، (میدان قائم یا میدان لشگرک سابق) به سمت لواسان بروید. پس از 8.5 کیلومتر، تقریبا در انتهای بلوار لواسان، به میدان بسیج می رسید. از میدان بسیج به سمت چپ-بالا تغییر جهت داده تا وارد جاده روستای افجه شوید. از اینجا تا روستای افجه و دوراهی برگ جهان (پل)، 6 کیلومتر و از افجه تا برگ جهان 7.5 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید که تمام مسیر آسفالته است.

---------------------------------------------------------------

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

روستای برگ جهان :: فروردین ۱۳٩۱

---------------------------------------------------------

پی نوشت 94.05.10:

صعود به قله های سر سیاه غار 3و2و1 + فایل جی پی اس: اینجا

------------------------------------------------------------

(تصاویر بیشتر + نقشه های قله سرسیاه غار در ادامه مطلب)

=================================================

نقشه گوگل ارث مسیر صعود به قله سرسیاه غار:

(برای دانلود تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

دانلود مسیر صعود، فایل kmz برای نرم افزار گوگل ارث

دانلود فایل جی پی اس قله سرسیاه غار از برگ جهان
(آپلود در wikiloc توسط آقای Reza Rahimkhanli)

نقشه قله سرسیاه غار:

دانلود نقشه کامل کوههای لواسان، سایز: 1948x1470 ، حجم: 1 مگابایت

نقشه قله سرسیاه غار (از کتاب کوهنوردی در ایران):

منبع عکس: وبلاگ "انجمن کوهنوردی پلی تکنیک تهران"