نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
قله خرسلک از وارنگه رود نويسنده: نیما - شنبه ۸ شهریور ۱۳٩۳

گزارش صعود به قله خرسلک (خرسرک) 3706 متر، از وارنگه رود

تاریخ اجرای برنامه: جمعه، 7 شهریور 1393
تعداد نفرات: 3 نفر
موقعیت جفرافیایی قله: استان البرز، روستای وارنگه رود (2500 متر)
مدت زمان صعود: 5 ساعت (با احتساب 30 دقیقه تایم صبحانه)
مدت زمان فرود: 3 ساعت (با احتساب 45 دقیقه تایم ناهار)
کل زمان برنامه: 9 ساعت (7 صبح الی 4 عصر)

همراهان خوبم در این برنامه: آقای مهران حیدرخانی و آقای مدد

مسیر صعود به قله خرسلک: سفید: مسیر صعود ، زرد: مسیر فرود

(جهت مشاهده عکس در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

گزارش این برنامه به قلم دوست عزیزم مهران حیدرخانی:

موقعیت جغرافیائی:

قله خرسلک (3700 متر) بر روی خط الراس شرقی-غربی در البرز مرکزی و در استان البرز- شهرستان کرج- بخش آسارا- دهستان نساء واقع شده است.در شمال روستای کلاونگاه درشمال غرب این قله روستای دونا ودر غرب آن، روستای وارنگه رود  ودرشرق ،قله سوتک بزرگ و کمانکوه واقع است. در دامنه های این کوه انواع گیاهان خودرو و دارویی و گل های فراوان از جمله آلاله زرد، والک ، پونه کوهی، گلپر و تره کوهی (سیرک) را می توان یافت. این خط الراس  شامل قله های خرسلک- سوتک بزرگ – کمان کوه- سر ماهو- یخچال – کوه نو- الارگ نو می شود. البته بعد از گردنه الارگ نو (گون پشته) (gavan poshteh) این خط الراس به قله های نرگس غربی – نرگس-  نرگس شمالی – رستم چال – اسب رو- سنگ نو و در نهایت به آبادی بوردون ختم می شود.

مسیرهای اصلی صعود به قله :

1)      مسیر غربی: روستای وارنگه رود – دره شیر کمر – دشت سوتک- گردنه سوتک- قله خر سلک

2)     مسیر شرقی: روستای وارنگه رود  –دروه وارنگه رود- گردنه خرسلک- یال شرقی-رقله خرسلک

شرح برنامه:

روز جمعه 07-06-93 ساعت 04:50 برای صعود به قله "خرسلک"(3700 متر) گروه سه نفره ما ازتهران راهی جاده چالوس شدیم. از جاده مخصوص وارد کرج و سپس جاده چالوس شدیم ازابتدای جاده بعد از 60 کیلومتر به گچسر رسیدیم.سپس وارد جاده ای شد یم که به سمت پیست دیزین میرود.بعد از 3 کیلومتر از کنار محیط بانی وارنگه رود به سمت روستای وارنگه رود تغییر مسیر دادیم وساعت 07:00 به روستای وارنگه رود رسیدیم.در انتهای جاده خاکی ،محل مناسبی برای پارک ماشین وجود دارد.بعد از آماده کردن کوله پشتی ساعت 07:10 به راه افتادیم با گذشتن از پل فلزی به طرف دیگر رودخانه وارنگه رود رفتیم از مسیر پاکوب -رو به شرق- به سمت دره شیر کمر(سوتک) راهی شدیم بعد از حدود یک ساعت - ساعت 8:15- به ابتدای دره رسیدیم .این دره در سمت چپ (شمال) رودخانه وارنگه رود قرار دارد. علامت آن وجود چند درخت بید در ابتدای دره می باشد.در کنار درختان بید چشمه گوارایی وجود دارد.در کنار چشمه بساط صبحانه پهن شد وپس ازصرف صبحانه درساعت 8:45 دوباره به راه افتادیم. وارد دره شده و رو به شمال شرق در مسیر پا کوب که در سمت راست رود قرار دارد ، ادامه مسیر دادیم.در این دره چندین چشمه وجود دارد.در این فصل همچنان رودخانه پر آب بود وبعضی از گونه های گیاهی هنوز سبز وشاداب در کنار رودخانه دیده می شدند. ساعت 10:00 به دشت سوتک -دشتی بسیار سرسبز- رسیدم در کنار اطاقک فلزی محیط بانی قدری استراحت کردیم. با دو محیط بان عکسی به یادگار گرفتیم و از آنها برای زحمتی که می کشند تشکر کردیم. در این محل تابلو یاد بود آیدین بزرگی نصب شده است. با ذکر خیری از آیدین بزرگی - پویا کیوان ومجتبی جراحی به سمت گردنه سوتک- رو به شرق- حرکت کردیم. ساعت 11:20 به گردنه رسیدیم و از آنجا رو به جنوب به سمت قله خرسلک ارتفاع گرفتیم ساعت 12:10 بر فراز قله خر سلک (3700 متر) بودیم. قدری استراحت کردیم و عکس های به یادگار گرفتیم. ساعت 12:45 از جبهه جنوبی قله وارد واریزه ها (شن اسکی) شدیم و با یک فرود 1000 متری در ساعت 14:30 به کنار رودخانه وارنگه رود به ارتفاع 2700 متری رسیدیم. در کنار رودخانه سفره ناهار پهن شد پس از صرف ناهار به سمت روستای وارنگه رود رهسپار شدیم و در ساعت 16:10 با رسیدن به روستا برنامه ای دلنشین به پایان رسید.

منبع: وبلاگ چکاد ایران - مهران حیدرخانی

-----------------------------------------------------------------

نقاط قوت این برنامه:

1- هوای خنک‌تر نسبت به کوههای اطراف تهران

2- رودخانه پرآب و با طراوت و چشمه‌های زیاد در طول مسیر با توجه به فصل گرما و خشکی

نقاط ضعف برنامه:

تنها نکته منفی این برنامه که می شود ذکر کرد، بعد مسافت یعنی دوری آن نسبت به تهران است.

------------------------------------------------------

آدرس روستای وارنگه رود:

کیلومتر 67 جاده کرج چالوس (از م امیرکبیر)، سه راهی دیزین، 3 کیلومتر به سمت دیزین، ورودی روستا در سمت چپ، از سر جاده تا انتهای روستای وارنگه رود (محل پارک خودروها): 4.5 کیلومتر

* از میدان آزادی تهران تا م امیرکبیر کرج (ابتدای جاده چالوس): 39 کیلومتر

* از تهران (محدوده م آزادی) تا وارنگه رود 115 کیلومتر راه است که بدون ترافیک بیش از 1.5 ساعت زمان می برد.

-------------------------------------------------------------------

- گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ: قله آزادکوه، تیرماه 1391

-----------------------------------------------------

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

============================================

نقشه توپوگرافی قله های آزادکوه، کمان کوه و خرسلک:

ابتدای دره وارنگه رود:

بعد از بیدستان، دره شیرکمر (سوتک):

قله خرسلک از روی گرنه سوتک:

نمایی زیبا از کمان کوه و آزاد کوه از روی گردنه سوتک:

آزاد کوه:

بر فراز قله خرسلک به اتفاق آقای مدد عزیز:

قله های سوتک بزرگ و کمان کوه در پشت سر دیده می شوند.

آقا مهران و آقای مدد روی قله خرسلک:

باغ ویلای سپیدار، چسبیده به محل پارکینگ خودروها در ابتدای دره وارنگه رود:

پایان

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب