نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
درکه – جنگل کارا نويسنده: نیما - چهارشنبه ۱ تیر ۱۳٩٠

ارتفاع مبدا (میدان درکه): 1700 متر
ارتفاع مقصد (جنگل کارا): حدود 2000 متر

درکه:
محله و مسیر کوهستانی دَرَکه در شمال‌ غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه‌پیمایی در تهران است. نام درکه از درگِ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده‌است. میدان درکه در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. هفت حوض، جنگل و آبشار کارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ جوزک، پلنگ چال، اسپیو (آب سپید)، هفت چشمه (هفت طیغانی)، و کفو (آب کف دار) معروف‌ترین جلوه‌های طبیعت زیبا و مترنم دره درکه هستند که بر جاذبیت‌های گردشگری و کوه پیمایی آن افزوده‌اند. (منبع ویکی پدیا)
مسیر عمومی پیاده روی درکه، درکه - پناهگاه پلنگ چال به ارتفاع 2550 متر میباشد که حدود 2.5 ساعت راه است.

تصویر شماره 1 : جنگل کارا

جنگل کارا:
اگر میخواهید با یک پیاده روی و کوهپیمایی سبک، کنار چشمه آب گوارا و زیر سایه درختان یک جنگل، ساعاتی را به دور از سر و صدا و آلودگی هوای تهران سپری کنید تا آرامش را حس کنید، جایی بهتر و در دسترس تر از جنگل کارا نیست. جنگل کارا شاید آنقدر کوچک است که اصلا اطلاق نام جنگل برای آن بزرگ باشد! با کمتر 2 ساعت پیاده روی در مسیر درکه میتوانید در فصل بهار و تابستان در زیر سایه خنک درختان آن احساس یک جنگل در مقیاس کوچک را تجربه کنید.
بازدید از جنگل کارا در فصل پائیز برگ ریز نیز زیبایی و جلوه خاص خودش را دارد. قدم زدن بر روی انبوه برگهای فرش شده در پای درختان میتواند برایتان روز تعطیل خوش و خاطره انگیزی را رقم بزند.

--------------

* حرکت به سمت قله چین کلاغ

برای اینکه کمی کوهنوردی به معنای واقعی کلمه هم کرده باشیم از بالای جنگل کارا و از مسیر دره بین دو یال به سمت قله چین کلاغ ارتفاع گرفتیم. این مسیر، مسیر اصلی صعود به قله نبوده ، پوشیده از سنگ و سنگریزه بود که صعود سختی را رقم میزد. حدود 45 دقیقه که به سمت قله حرکت کردیم به باغ گردویی رسیدیم که از پائین هم دیده میشد. از باغ گردو به سمت بالا و به سمت یال سمت راست تراورس کردیم. از آنجا به سمت دره مجاور که سمت راست یال قرار داشت سرازیر شدیم. کمی دست به سنگ ناجور هم داشت که به هر حال به سلامت از آن گذشتیم. از دره که یک شن اسکی جانانه داشت به سمت پائین سر خوردیم تا به بالای باغهای گیلاس رسیدیم. (اینجا بود که جای شما خاااااااالی ...). از باغ گیلاس هم به سمت پائین رفته با عبور از عرض رودخانه در مسیر پاکوب قرار گرفتیم و به سمت جنگل کارا حرکت کردیم تا نهار را در جنگل کارا صرف کنیم.

------------------------------------------------------

گزارش ارسالی به روزنامه ایران (25 تیر 1391):

جنگل کارا؛ نگینی در دل کوه‌های شمال تهران - دریافت نسخه PDF

تصاویر مسیر و توضیحات مربوطه در ادامه مطلب

===================================

تصویر شماره 2: ابتدای ورودی درکه. مسیر مستقیم مسیر اصلی پیاده روی درکه بوده که از کنار دبیرستان دخترانه هفت تیر میباشد و راه سمت چپ نیز به میدان درکه میرسد که از آنجا نیز به مسیر پیاده روی راه دارد.

تصویر شماره 3: نمایی از اوایل مسیر درکه که روزهای تعطیل همیشه شلوغ میباشد.

تصویر شماره 4: جنب دکه شهرداری. جایی که عکس یادگاری سیاه و سفید به مبلغ 1000 تومان می انداختند.

تصویر شماره 5: نمایی زیبا از آبگیر بتونی در مسیر درکه. جنب ایستگاه دکه شهرداری که از آنجا کیسه زباله هم برای جمع آوری زباله مسیر میتوانید بردارید.

تصویر شماره 6:

تصویر شماره 7:

تصویر شماره 8: نمایی زیبا از رودخانه درکه که در اینجا بصورت پله ای جاری میباشد

تصویر شماره 9: کافه کوهنورد و دوراهی کارا. مسیر جنگل کارا از سمت چپ و از پای تابلو راهنما میباشد.

تصویر شماره 10: مسیر زیبای جنگل کارا در طول دره و از کنار نهر آب

تصویر شماره 11: مسیر جنگل کارا و چادرهایی که در این مسیر و کنار نهر آب برپا کرده بودند.

تصویر شماره 12: آبشار کوچک کارا که چسبیده به جنگل کارا و قبل از آن میباشد.

تصویر شماره 13: چشمه کوچک آب که در بالای جنگل واقع شده.

تصویر شماره 14: و این هم باغهای گیلاس بالای جنگل کارا که وقتی از نزدیکی قله چین کلاغ و از دره مجاور آن به سمت پائین سرازیر شدیم به این باغها رسیدیم. صاحب باغ نبود که از او اجازه بگیریم... و جای شما خالی ...

و این هم نقشه دسترسی به درکه:

(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک نمائید)

پایان

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب