نیما
تماس با من
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
زیارتگاه خالد نبی نويسنده: نیما - شنبه ٢٢ فروردین ۱۳٩٤

(گزارش ارسالی برای مجله جهانگردان، شماره 70، اردیبهشت ماه 95)

(استفاده از مطلب فقط با ذکر منبع بلامانع است)

----------------------------------------------------------

جاذبه‌های گردشگری استان گلستان

 گورستان خالدنبی؛ جاذبه سبز ترکمن صحرا

 وقتی صحبت از مناطق زیبا و استثنایی ایران به میان می‌آید نام منطقه هزار دره ترکمن‌صحرا و مجموعه زیارتی خالدنبی(ع) در شمال شهرستان کلاله چون نگینی زیبا در گلستان می‌درخشد. منطقه‌ای که در بهار نظیر ندارد و جاذبه‌هایش همیشه به‌عنوان یک پیشنهاد ویژه در گردشگری استان گلستان مطرح است. زیارتگاهی بر فراز قله و گورستانی باستانی وُ اسرارآمیز با سنگ‌قبرهای منحصربه‌فرد که هنوز قدمت دقیق آن‌ها معلوم نیست. دشت‌های سرسبز، لاله‌زارها و مزارع وسیع کلزا و گندم، همراه با تپه‌ماهورهای مخمل‌گون، گوشه‌ای از دیدنی‌های سفر به خالدنبی هستند.

 مجموعه زیارتی و سیاحتی خالدبن سنان(ع) در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 60 کیلومتری شمال شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو، بر فراز قله 700 متری کوه گوگجه داغ واقع شده است. راه ارتباطی زیارتگاه خالدنبی یک جاده پرپیچ‌وخم با مناظری بدیع و زیباست که دو سمت آن دشت‌های سرسبز و تپه‌ماهورهای کوچک و بزرگ فراگرفته است. در فصل بهار، سرسبزی و زیبایی منحصربه‌فرد این جاده هر مسافری را شیفته خود می‌کند. از آن جاده‌ها که دلت می‌خواهد کش بیاید و تمام نشود...!

در اطراف مقبره خالدنبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی «چوپان آتا» از یاران آن حضرت و دیگری «عالم بابا» پدر همسر خالدنبی است. از فراز قله و زیارتگاه خالدنبی دره‌ای وسیع با تپه‌های کوچک و بزرگ و چشم‌اندازی بی‌نظیر در معرض دید قرار می‌گیرد که به آن «هزار دره» یا هزار تپه می‌گویند. چسبیده به این زیارتگاه تپه مسطحی وجود دارد که در آن سنگ‌قبرهایی است که آدم را متعجب می‌کند. گورستانی باستانی و اسرارآمیز که خودش حکایت عجیبی دارد. بهترین زمان برای بازدید از مجموعه تاریخی خالدنبی، ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

آرامگاه تاریخی خالدنبی یکی از آثار قدیمی و ارزشمند گلستان است که با توجه به تاریخ چندصد ساله آن، تاکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته و به دلیل نبود حفاظت درست، بخشی از آن از بین رفته است. هرچند که برخی منابع و سایت‌ها گورستان خالدنبی را ثبت‌شده اعلام کرده‌اند اما تا تاریخ نگارش این مقاله (بهار 95) هنوز این مهم صورت نگرفته و ثبت آن در فهرست آثار ملی از برنامه‌های میراث فرهنگی استان گلستان است.

 چطور برویم:

مجموعه زیارتی سیاحتی خالدنبی جزء شهرستان کلاله است اما با شهرستان‌های گنبد و مراوه تپه نیز همسایه است. طبق مسیر و برنامه سفرتان می‌توانید از هر یک از شهرستان‌های ذکرشده، عازم خالدنبی شود. اگر از تهران و یا استان‌های غرب کشور رهسپار خالدنبی می‌شوید، می‌توانید ابتدا به گنبد رفته و پس بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گنبد، مسیر خالدنبی را در پیش بگیرید. فاصله خالدنبی از شهرستان کلاله 60 کیلومتر و از شهرستان گنبد 90 کیلومتر است. فاصله زمانی خالدنبی از کلاله حدود 1.5 ساعت و از گنبد حدود 2 ساعت از طریق یک جاده پرپیچ‌وخم است.

ای سرزمین پاک
با اولین شکوفه‌ی هر سال
در دشتِ چشم‌های تو
بیدار می‌شود
باغِ پر از شکوفه‌ی اندیشه‌های من .
در دشت چشم‌های تو
- این دشت‌های سبز  -
هر غنچه، هر شکوفه، هر ساقه‌ی جوان
دنیای دیگری‌ست .
من با امیدِ روشنِ این باغ پرسرود
در خویش زنده‌ام.
دشت جوانِ چشم تو
سبز و شکفته باد. 1)

 

برنامه سفر ما:

نوروز 94 در قالب یک سفر خانوادگی و با خودروی شخصی برای تماشای دیدنی‌های خطه شمال کشور، رهسپار استان سرسبز گلستان شدیم. پس از بازدید از جاذبه‌های شهرستان گنبدکاووس مسیر زیارتگاه خالدنبی را در پیش گرفتیم. از شهر گنبد و از طریق جاده سد گلستان می‌شود مستقیم به سمت خالد نبی حرکت کرد که البته نیمه دوم راه با مسیر شهر کلاله یکی می‌شود. فاصله 90 کیلومتری گنبد تا خالدنبی، بدون ترافیک حدود 2.5 ساعت زمان برد که این زمانِ نسبتاً طولانی برای یک راه 90 کیلومتری، به خاطر پیچ‌وخم زیاد و بعضاً خراب بودن جاده می‌باشد. اما ناگفته نماند که این راه به‌ظاهر طولانی اصلاً برایمان خسته‌کننده نبود. از گنبد که به راه افتادیم تا لحظه ورود به محوطه خالدنبی، به‌قدری محو تماشای مسیر و عکاسی از زیبایی‌های دو سمت جاده شدیم که دوری راه به چشممان نیامد! اینجا مصداق کامل این جمله است که می‌گوید: «جاده بخشی از سفر است...».

در طول جاده، از جایی که با مسیر کلاله یکی می‌شود، تابلوهایی قرار دارند که مسافر را به سمت خالدنبی هدایت می‌کند. تمام مسیر از گنبد تا خالدنبی تماشایی‌ست اما نیمه دوم راه زیبا و زیباتر است. طوری که ما ضمن عکاسی در حین حرکت، چندین بار در طول مسیر توقف کرده و مشغول عکاسی شدیم. گاهی پیچ‌وخم‌های جاده چنان تماشایی در پشت تپه‌های سبز و مخمل گون محو می‌شود که نمی‌شود بی‌تفاوت گذشت و آن مناظر باشکوه را ثبت نکرد. بخش پایانی راه، 6 کیلومتر جاده خاکی است که قبل از خالدنبی کمی شیب‌ جاده زیاد می‌شود. این جاده خاکی زیرسازی شده و شاید در سفر شما آسفالت شده باشد. در جوار زیارتگاه پارکینگ برای خودروها وجود داشته و دسترسی به زیارتگاه نیاز به پیاده‌روی چندانی ندارد اما در ایام پربازدید و شلوغ ممکن است به دلیل پر شدن ظرفیت پارکینگ مجبور به چند دقیقه پیاده‌روی در شیب انتهایی منتهی به زیارتگاه باشید.

قطعاً ایام نوروز از شلوغ‌ترین ایام این زیارتگاه است اما در زمان بازدید ما از این مجموعه (12 فروردین 94) چنانچه در تصاویر نیز مشخص است، خالدنبی چندان شلوغ نبود. مجموعه زیارتگاهی خالدنبی دارای امکانات رفاهی از قبیل: پارکینگ، سرویس بهداشتی، اتاق‌های اسکان زائران و سوئیت با امکانات گرمایش و پخت‌وپز و همچنین سوئیت با گنجایش بالا جهت اسکان گروه‌های گردشگر در روستای گچی سو است.

 

زندگی‌نامه حضرت خالدنبی(ع):

به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالدبن سنان(ع) 6123 سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم(ع) و در سال 530 میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی(ع) دعوت می‌نموده است. به‌عبارت‌دیگر فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی(ع) و ولادت خاتم‌الانبیاء 40 سال است. نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح‌الله(ع) می‌رسد. خالدبن سنان(ع) در سرزمین عدن (یمن کنونی) می‌زیسته و از قبیله «بنی عبس بغیض» بوده است. ایشان در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد به‌عنوان مبلغ دینی به همه‌جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت نمایند. در آن زمان در ایران خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. طبق روایات، آن حضرت دخترشان را به نبوت خاتم پیامبران، حضرت محمد (ص) بشارت داده و دختر ایشان در ایام کهنسالی به محضر پیامبر (ص) رسیده و به دین مبارک اسلام شرفیاب می‌شوند.

 

در خالدنبی چه می‌بینید:

 

  •          آرامگاه خالدنبی

آرامگاه حضرت خالدبن سنان(ع) تقریباً در بلندترین نقطه مجموعه و بر فراز قله قرار دارد. آرامگاه به‌صورت بنایی مسقف با پلان چهارضلعی، تعدادی پنجره، یک درب ورودی و دارای طاق هلالی است. پنجره‌ها و درب ورودی فلزی ساده‌ بوده و بر هیچ‌کدام از آن‌ها کتیبه‌ی تزیین دیده نمی‌شود. سقف آرامگاه خالدنبی از بیرون گنبدی مدور به رنگ سبز و شلجمی شکل است که کمربند و گنبد، داخل هم رفته ‌است. در اطراف بقعه خالدنبی تعدادی اتاق یا زائرسرا برای اقامت و استراحت زائرین و یک باب مسجد و چندین سرویس بهداشتی و تعدادی آب‌انبار ساخته شده ‌است. ترکمن‌ها به این آب‌انبارها اصطلاحاً لاری می‌گویند. آب لاری‌ها توسط باران تأمین و به‌وسیله شیروانی‌ها و لوله‌ها به داخل منزل هدایت می‌شوند. در حیاط آرامگاه و در جوار زائرسراها با تعدادی مزار و سنگ‌قبر قدیمی همانند نمونه‌های موجود در قبرستان خالد‌نبی روبرو می‌شویم.

 

  •          بقعه چوپان آتا

کمی پایین‌تر از آرامگاه خالدنبی و بر سر قله‌ای مسلط به هزار دره شمالی، بقعه چوپان آتا وجود دارد. این بقعه به‌صورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهارضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی وجود دارد. پنجره شمالی تبدیل به مدخل شده ‌است. گنبد بقعه فلزی و به‌صورت نوک‌تیز شش‌ضلعی در مرکز سقف ساخته شده ‌است که دارای کمربندی می‌باشد. نمای خارجی بنا ساده و سیمان‌کاری شده  و نمای داخل بقعه نیز ساده و فاقد تزیین و کتیبه ‌است. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ‌قبر دیده می‌شود.

پیاده‌روی از آرامگاه خالدنبی تا بقعه چوپان آتا که در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد، حدود 10 دقیقه زمان می‌برد.

 

  •          بقعه عالم بابا

بقعه عالم بابا در نزدیکی بقعه خالدنبی و قبل از آن قرار دارد. بنای اولیه بقعه عالم بابا ظاهراً همانند بقعه چوپان عطا از حیث شکل و پلان بوده است اما اخیراً اثری از بنای قدیمی نبوده و به‌جای آن یک آرامگاه نوساز آجری بنا شده است. جلوی درب ورودی بقعه، درخت کوچک نذر کرده‌ای وجود دارد که زائران برای برآورده شدن حاجات خود به آن دخیل می‌بندند.

 

  •          قبرستان اسرارآمیز

در شرق بقعه عالم بابا، پس از گذر از راهی باریک و بر روی یک رشته تپه‌های مسطح که ارتفاع آن به‌مراتب کمتر از ارتفاع محل زیارتگاه خالدنبی است قبرستان وسیع با منظره خیره‌کننده و جالبی وجود دارد که سنگ‌قبرهای آن به شکل استوانه‌ای و دایره‌ای شکل بوده و در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود. گفته می‌شود که اندازه و ارتفاع سنگ‌ها نشان از مقام و رتبه‌ای بوده که فرد متوفی در قبیله خود داشته است. پیاده‌روی از محوطه آرامگاه خالدنبی تا قبرستان در شیب منفی و رو به پایین، حدود 15 تا 20 دقیقه زمان می‌برد. در گذشته تعداد بیش از 600 سنگ را برای این قبرستان برشمرده‌اند که امروزه به دلیل دست‌بردهایی که زده شده از تعدادشان کم شده است. پراکندگی این سنگ‌ها در دامنه‌های مرکزی و شرقی کوه است و برخی دیگر از مجموعه سنگ مزارها به‌صورت منفرد در تپه‌های اطراف که مسلط به هزار دره می‌باشد، قرارگرفته‌اند.

درباره این سنگ‌قبرها افسانه‌های متعددی وجود دارد. بعضی آنان را پیکره سنگ شده دشمنان خالدنبی می‌دانند که گرفتار خشم خداوند شده و به شکل سنگ درآمده‌اند و گروهی دیگر آنان را یاران پیر (خالدنبی) می‌پندارند که به امر خداوند برای مصون ماندن از آسیب دشمنان به سنگ تبدیل شده‌اند!

متأسفانه در طی سالیان گذشته تعداد زیادی از این سنگ قبور به دست سودجویان مفقود شده و بسیاری دیگر نیز شکسته و یا آسیب دیده‌اند. این قبرستان بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های کشور با سنگ مزارهای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است که می‌تواند میدان کار پژوهشی بزرگی برای پژوهشگران تاریخ، باستان شناسان و حیطه مردم‌شناسی باشد. حفظ و بقای این اثر ارزشمند همت مسئولین و در اولین قدم، ثبت آن به‌عنوان یک اثر ملی را می‌طلبد.

سنگ مزارهای این قبرستان از سنگ‌های یک‌پارچه تراشیده شده و به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

دسته اول: سنگ مزارهای استوانه‌ای بلند. بدنه و مقطع این سنگ‌ها مدور می‌باشد که گاهی با شکلی شبیه شمع کوچک حجاری شده و به‌صورت مستقیم و عمود در زمین قرارگرفته‌اند. برخی از آن‌ها در قسمت فوقانی به شکل شب‌کلاه یا کلاه‌خود تراشیده شده‌اند. ارتفاع آن‌ها از حداقل یک متر تا حداکثر پنج متر و ارتفاع مرئی آن‌ها از سطح زمین در این گروه از سنگ مزارها از حداقل 60 سانتی‌متر تا حداقل 4 متر می‌باشد. این نوع سنگ مزارها اغلب یک خط افقی را نمایش می‌دهد.

دسته دوم: سنگ مزارهای صلیبی‌شکل و یا به‌صورت دو نیمکره. اندازه این سنگ‌ها کوتاه‌تر از سنگ مزارهای گروه اول بوده و مقطع آن‌ها مستطیل شکل است و در بخش فوقانی دارای دو قسمت پهن و گرد می‌باشند. نمونه‌هایی از آن‌ها انسان‌هایی را در ذهن تداعی می‌کنند که ایستاده و دست‌به‌کمر زده‌اند. این سنگ‌ها از حیث تعداد کمتر از سنگ‌های گروه اول در قبرستان دیده می‌شوند.

سنگ مزارهای قبرستان به شکل کله قوچ:

در قبرستان خالدنبی قبلاً سنگ مزارهایی دیده می‌شد که به شکل کله قوچ حجاری و تراشیده شده‌اند که در حال حاضر به دلایل مختلف از این نوع سنگ‌ها به‌ندرت یافت می‌شود. قوچ و شاخ قوچ در میان ترکمن‌ها و در قسمت‌های وسیعی از آسیای میانه به‌عنوان نماد قدرت شناخته شده است. قوچ در نظرها یک حیوان بسیار پرقدرت و اسطوره‌ای است و چون مظهر باروری بوده و در گله زایش به وجود می‌آورد، بنابراین در نظر مردم محترم بوده است.

قدمت و تاریخ قبرستان زیارتگاه خالدنبی (ع):

قدمت و تاریخ سنگ مزارها در گورستان خالدنبی نامشخص و مبهم است. اکثر سنگ مزارها ساده و فاقد کتیبه هستند. چنانچه نوشتاری هم بر روی آن‌ها حجاری شده بود، به‌ مرور زمان فرسوده و تخریب شده است. اما با توجه به یافته‌ها و دستاوردهای باستان‌شناسانی همچون دکتر ستوده و جبرئیل نوکنده، قدمت این قبرستان به دوره اسلامی سده‌های 6 تا 8 هجری می‌رسد و نظر به زمان حیات خالدنبی، احتمالاً این قبرستان متعلق به دوره اسلانی (دوره میانی تا دوره متأخر اسلامی) می‌باشد.

واقعیت یا یک باور اشتباه!:

در رسانه‌های عمومی، سنگ‌ها اغلب به‌عنوان نمونه‌هایی از معماری وابسته به اندام جنسی معرفی شده و یکی از جاذبه‌های مهم توریستی توصیف شده است. بازدیدکننده‌های توریستی نیز اغلب به ‌اشتباه استوانه‌ها (سنگ‌های نوع اول) را به‌عنوان اندام جنسی مردانه و سنگ قبر مردان توصیف کرده‌اند که منجر به افزایش شایعه‌پراکنی در مورد فرقه باروری ماقبل اسلام شده است. همچنین سنگ‌های نوع دوم نیز به اندام زنانه تشبه شده و به گور زنان نسبت داده شد است. چنین توصیفاتی غالباً از روی ناآگاهی و یا به جهت محبوبیت سایت برای بازدیدکنندگان بوده و بنا بر گفته محققان، پایه علمی و تحقیقی ندارد.

 

·         چشمه خضر دندان

در مجاورت بقعه چوپان آتا و 100 متر پایین‌تر از آن در میان درختان، چشمه آبی وجود دارد که تقریباً در تمام فصول سال جریان دارد. به اعتقاد زائران آب این چشمه کوچک شفابخش است و برای رفع مریضی دام‌ها و گله‌ها از آن استفاده می‌کنند. برخی از زائران هم برای تبرک و شفا، آب چشمه را با خود به همراه می‌برند.

 

·         چوب سرگرمی یا چوب حاجت!

در مجاورت زیارتگاه خالدنبی در بالای قله، تیر چوبی وجود دارد که به چوب درمان یا چوب سرگرمی نیز معروف است. جنس چوب از جنس درختان روسی و به نام سوور است که در مجاورت چشمه خضر دندان وجود دارد. مردم اعتقاد دارند که هر کس دندان‌درد دارد و یا می‌خواهد که در آینده به دندان‌درد مبتلا نشود، بایستی از تیر چوبی مذکور بالا رفته و نوک آن را گاز بگیرد. در حال حاضر براثر استفاده زیاد از این تیر چوبی، سطح خارجی آن بسیار صاف و صیقلی شده است به‌نحوی‌که بالا رفتن از آن به آسانی میسر نیست.

 

·         هزار دره شمالی و دره پنج‌ شیر

در قسمت شمالی زیارتگاه خالدنبی منطقه معروف به هزار دره شمالی قرار دارد. این منطقه به دلیل داشتن راه‌های مختلف خاکی و تپه‌ماهورهای فراوان، مناظر بدیع و چشم‌نوازی را خلق می‌کند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در قسمت جنوبی زیارتگاه و متصل به روستای گچی سو بالا، دره پنج شیر قرار دارد، علت نام‌گذاری دره به این نام، وجود پلنگ و شیر در گذشته در این مناطق بوده است. این مکان در فصل بهار به دلیل زیبایی‌های خاص خود زائران و گردشگران زیادی را معطوف خود می‌کند.

 

کجا اقامت کنیم:

اگر قصد اقامت در مهمان‌پذیر و یا هتل با امکانات مناسب را دارید باید مسیر برگشت را در پیش گرفته و راهی شهرستان‌های هم‌جوار مثل کلاله، مراوه تپه و یا گنبد شوید اما اگر قصد دارید شب را در زیر نور ستاره‌ها و در جوار آرامگاه خالدنبی سپری کنید، دو گزینه پیش روی شماست:

1-       زائرسراهای موجود در آرامگاه خالدنبی شامل اتاق، کانکس. هزینه اجاره اتاق برای یک شب (با گرمایش)، 20 هزار تومان در نوروز 94 بوده است. که طبق استعلام از ریاست محترم هیئت‌امنا، این مبلغ برای سال 95 افزایشی نخواهد داشت.

2-       آلاچیق‌های عشایری موجود در زیارتگاه و روستا با نرخ شبی 50 هزار تومان (برای سال 94) که ممکن است در سال 95 با افزایش 10 تا 20 درصدی مواجه شود.

3-       زائرسرا و یا خانه‌های اجاره‌ای واقع در روستای گچی سو (6 کیلومتری خالدنبی) که معمولاً تبلیغات و پرده نویسی آن در جاده ورودی خالدنبی دیده می‌شود. جهت اقامت گروهی و دسته‌جمعی در سوئیت واقع در روستای گچی سو می‌توانید با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمایید.

نکته: در زیارتگاه و روستا امکان سفارش انواع غذاهای محلی با قیمت مناسب وجود دارد.

 

هیئت‌امنا بقعه متبرکه حضرت خالدنبی(ع)

تلفن همراه (آقای حمیدزاده): 09113764408

وب‌سایت رسمی زیارتگاه خالدنبی: www.khalednabi.org 

 

پاورقی:

1) شعر از زنده‌یاد فرخ تمیمی

 

منابع مورد استفاده:

www.khalednabi.org
http://afracamp.ir
http://mediaturkmen.blogfa.com/post-17.aspx

 

ویرایش شده در تاریخ 94.11.15

نیما اسماعیلی - مریم شعبانی

 

جاده منتهی به زیارتگاه خالد نبی:

 

مقبره چوپان آتا در مجاورت زیارتگاه خالد نبی:

 

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

================================================


 جلوه‌هایی زیبا از جاده منتهی به خالد نبی:

 

 

6 کیلومتر انتهای مسیر جاده خاکی است:

 

انتهای مسیر، پارکینک زیارتگاه:

 

بقعه متبرکه حضرت خالد نبی:

 

 

چوب درمان یا چوب سرگرمی:
در مجاورت و محوطه بیرونی زیارتگاه خالدنبی در بالای قله، تیر چوبی وجود دارد که به چوب درمان یا چوب سرگرمی معروف است. جنس چوپ از جنس درختان روسی و بنام سوور است که در مجاورت چشمه خضر زنده وجود دارد . مردم اعتقاد دارند که هر کس دندان درد دارد و یا تمایل دارد که به دندان درد مبتلا نشود بایستی از تیر چوبی یاد شده بالا برود و نوک آن را گاز بگیرد! بر اثر استفاده زیاد از این تیر چوبی، سطح خارجی آن بسیار صاف و صیقلی شده است به نحوی که بالا رفتن از آن به دشواری ممکن است.

 

طبیعت بهاری زیارتگاه:

 

مقبره عالم بابا (پدر همسر خالد نبی) در جوار و در شرق زیارتگاه خالد نبی:

 

 مقبره چوپان آتا (از خادمین حضرت) در جوار و در غرب زیارتگاه خالد نبی:

 

هزار دره یا هزار تپه از فراز زیارتگاه:

 

 

 

مسیر منتهی به گورستان باستانی:

 

 

 

گورستان باستانی و تاریخی:

در این گورستان ِ منحصر به فرد، سنگ‌های بلند (به شکل آلت مردانه) برای مردان و سنگ‌های با دو منحنی (تداعی کننده پستان) برای زنان می باشد.

 

 

 

نمونه‌ای از یک سنگ قبر زنانه:

 

نمونه‌ای از یک سنگ قبر مردانه:

 

 

 

به دلیل عدم رسیدگی و حافظت درست، این قبرستان تاریخی از هجوم غارتگران آثار تاریخی در امان نمانده و شنیده ها حاکی از این است که هر ساله از تعداد این سنگ‌‌های با ارزش تاریخی کاسته می شود. و این هم اثر یکی از این کند و کاوها که احتمالا یکی از سنگ‌ها را درآورده و به یغما برده‌اند.

 

جاده خاکی منتهی به خالد نبی در مسیر برگشت:

 

جاده آسفالت منتهی به خالد نبی در مسیر برگشت:

 

پایان

  نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب