نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
قله خرسنگ - 3950 نويسنده: نیما - شنبه ٤ تیر ۱۳٩٠

سرپرست گروه: آقای عطا میرمعینی
زمان صعود: 6 ساعت (مفید)
زمان فرود: 4 ساعت (مفید)

خرسنگ مجموعه قله هایی میباشد که در البرز مرکزی و در منطقه لواسانات تهران واقع است. در فرهنگ معین آورده شده که: خرسنگ یعنی جایی که در آن سنگ‌های بزرگ و نتراشیده و ناهموار قرار دارد. علت نامگذاری قله های خرسنگ به این نام نیز به علت وجود سنگهای بزرگ در ساختار این قله ها میباشد. دو قله اصلی و مهم خرسنگ شامل خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) و خرسنگ شمالی میباشد.

بررسی توپوگرافی :
این قله در شمال روستای آبنیک - گرمابدر و در غرب دشت لار قرار دارد. از جنوب به قله خاتون بارگاه و گردنه یونزار و قله کاسونک منتهی می گردد و از شمال توسط گردنه ولاره به قله 3760 متری خرسنگ شمالی و قله جانستون و در ادامه  به خلنو ختم می شود.

ارتفاع قله:
برای قله های خرسنگ ارتفاع های متعدد و متناقضی را در نقشه ها و گزارشها ثبت کرده‌اند. ارتفاع بلند‌ترین قله یعنی خرسنگ جنوبی را 3800 تا 4100 متر و عموما 3950 متر ذکر کرده‌اند. این اختلاف غالبا بخاطر کالیبره نبودن GPSها و یا اختلاف در نقشه های مورد استفاده می‌باشد. با مراجعه به گوگل ارث هم نتیجه قابل استنادی بدست نمی‌آید چرا که ارتفاع قله خرسنگ جنوبی را حدود 3890 متر و 10 متر کمتر از قله فرعی (قله ما بین شمالی و جنوبی) نشان می‌دهد!
پی‌نوشت (91.05.04): با مراجعه به چند نقشه و ارتفاع سنجی با GPS در آخرین صعود، ارتفاع 3950 متر برای خرسنگ جنوبی مورد تائید می‌ باشد.

مسیرهای صعود:
مسیر تابستانی: از طریق روستای آبنیک و دشت جانستون
مسیر زمستانی: از طریق روستای گرمابدر و از کنار جاده گرمابدر–دشت لار

روستای آبنیک:
از میدان فشم به سمت راست که حرکت میکنید بعد از روستای زایگان و قبل از گرمابدر تابلوی روستای آبنیک را مشاهده میکنید که ورودی آن در سمت چپ جاده میباشد. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2400 متر (Google Earth) میباشد. یک جاده که نیمی از آن ماشین رو میباشد آبنیک را به دشت جانستون با ارتفاع 2850 متر (Google Earth) میرساند. این مسیر زیبا روزهای تعطیل و آخر هفته ها پذیرای گردشگرانیست که برای گذران اوقات فراغت به همراه خانواده به این منطقه آمده اند. همچنین مبدا حرکت کوهنوردانی ست که قصد صعود به قله های جانستون و یا خرسنگ را دارند. اگر به این روستا رفتید از خرید لبنیات محلی خصوصا ماست گوسفندی آن غافل نشوید.

دسترسی به منطقه:
اتوبان شهید بابایی – جاده لشگرک (تابلوی لواسان) – میدان قائم – جاده فشم – میدان فشم – سمت راست (به سمت زایگان) – روستای آبنیک
* از ابتدای جاده فشم تا میدان فشم 15 کیلومتر و از میدان فشم تا روستای آبنیک 12 کیلومتر جاده آسفالت میباشد.

تصویر شماره 1: موقعیت دشت جانستون و قله های خرسنگ

(برای دریافت تصویر در سایز واقعی کلیک کنید)

نقشه قله خرسنگ

گزارش مسیر:
صعود:
صبح جمعه ساعت 6 صبح با خودروهی شخصی خود به سمت فشم براه افتادیم. ساعت 07:00 به روستای آبنیک رسیدیم. از انتهای روستا با ماشین وارد جاده خاکی شدیم که تابلوی "جانستان" داشت. حدود 1-2 کیلومتر بالاتر در یک جای مناسب ماشینها را پارک کرده و پس از پوشیدن کفشها و بستن کوله ساعت 07:20 پیاده روی به سمت دشت جانستون را در امتداد رودخانه در پیش گرفتیم. بعد از حدود 25 دقیقه پیاده روی در مسیری زیبا و فرح بخش به انتهای جاده ماشین رو رسیدیم. در اینجا با عبور از پلی که از تنه چند درخت درست شده بود از عرض رودخانه گذشتیم. وارد مسیر مال رویی شدیم که در این فصل از سال بسیار سرسبز و پوشیده از انبوه گل و گیاه بود. ساعت 08:20 به بالای دشت جانستون رسیدیم که دشت از آن ارتفاع به خوبی نمایان بود. رودخانه خروشان آبنیک از وسط دشت رد شده و گوسفندها نیز در حال چرا در دشت بودند. از همانجا که دشت نمایان شد، 20-30 متر آنطرف تر در سمت راست و در امتداد مسیر پاکوب چشمه آب کوچکی وجود داشت. از آنجا که به گفته سرپرست گروه تا خود قله خرسنگ چشمه آب دائم و قابل اطمینانی وجود نداشت از این چشمه آب برای تمام مسیر تا قله برداشتیم. کمی بعد از چشمه در گوشه ای از دشت برای صرف صبحانه اتراق کرده و ساعت 09:00 مجددا براه افتادیم. از مسیر پاکوب که در خلاف جهت رودخانه به سمت بالا ارتفاع میگرفت ادامه مسیر دادیم تا به جایی رسیدیم که غار بیوک از آنجا قابل مشاهده بود. اینجا دو چشمه آب خروشان هم دیده میشد که سمت چپ رودخانه از دل کوه بیرون می آمد. آنها که قصد صعود به قله جانستون را دارند باید از عرض رودخانه گذشته و از مجاورت سمت چپ غار ارتفاع بگیرند. ما برای رسیدن به کوه خرسنگ بدون اینکه به غار نزدیک شویم در امتداد مسیر پاکوب به سمت راست و بالا ارتفاع گرفتیم و از نقطه ای که بین دو کوه بود به سمت پائین سرازیر شدیم. (تصویر شماره 10) از اینجا دیگر قله خرسنگ شمالی نمایان شد. پس از عبور از عرض رودخانه دیگری که در این مسیر جاری بود از شیب تند دامنه ارتفاع گرفته و خود را به گردنه ولاره که در سمت راست خرسنگ شمالی قرار دارد رساندیم. ساعت 11:40 ما روی گردنه بودیم. یکی از خانمهای گروه به علت سردرد که ارتفاع و سرما باعث بدتر شدن آن میشد تصمیم گرفت که از صعود به قله صرفنظر کند که با صلاحدید سرپرست گروه به اتفاق یکی دیگر از خانمها به سمت پائین حرکت کردند و قرار شد که منتظر بمانند تا ما از قله برگردیم. آنروز هوا ابری بود و بالای گردنه باد نسبتا شدیدی می وزید. 5 نفر باقیمانده خود را مجهز به لباس گرم و دستکش و کلاه کرده و به سمت خرسنگ جنوبی ارتفاع گرفتیم. از اینحا به بعد مسیر کمی ناهموار بود که گاهی به اجبار دست به سنگ میشدیم و یا گاهی مسیر از روی توده برف بود که باید برفکوبی میکردیم. ساعت 12:40 بر روی قله فرعی بودیم. بعضی کوهنوردان به اشتباه این قله را بعنوان قله اصلی خرسنگ شناخته و از همانجا راه بازگشت را درپیش میگیرند. از روی قله فرعی و در جهت جنوب قله خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) تازه نمایان شد که تا اینجای مسیر دیده نمیشد. ساعت 13:10 بر روی قله اصلی بودیم.

فرود:
پس از استراحت و گرفتن عکس یادگاری، سرپرست گروه موقعیت قله را توضیح داده و قله های مجاور را معرفی کردند: قله های مهرچال و پیرزن کلون در جنوب، خاتون بارگاه در جنوب شرق، قله های نرگس و پالون گردون در شمال، جانستون، برج، خله نو و سرکچال در غرب و ... . به دلیل ابری بودن هوا قله دماوند دیده نمیشد. ساعت 13:35 به سمت پائین براه افتادیم. در مسیر برگشت از سمت چپ قله فرعی تراورس کرده و از دره مجاور آن که بصورت سنگ کلوخ و گاهی شن اسکی بود به سمت پائین سرازیر شدیم. (تصویر شماره 2) مسیر کمی پرخطر بود و همچنین به دلیل شیب زیاد، به زانوها هم فشار زیادی می آمد اما خب به کوتاه شدن راه و تنوعش می ارزید. از دره به سمت راست متمایل شده و در قسمتی از دامنه خرسنگ که پوشیده از گیاه آویشن بود، به اندازه کافی از این گیاه خوش عطر و پر خاصیت کندیم. (تصویر شماره 9) پائین تر به دو همنوردی که منتظرمان بودند ملحق شده و در یک محوطه باز (گوسفند سرا) ساعت 15:30برای نهار توقف کردیم. پس از صرف نهار و نوشیدن چای داغ با طعم خوش آویشن ساعت 16:30 مجددا به سمت دشت جانستون براه افتادیم. در مسیر بعد از دشت از گلهای بابونه هم کندیم که جوشانده و بخور آن برای پوست مفید است. ساعت 18:45 به محل پارک ماشینها رسیدیم و پایان برنامه.
برنامه خوبی بود. هم مسیر بسیار زیبا و سرسبز بود در این فصل از سال و هم صعود به قله خرسنگ از لحاظ نوع مسیر و کیفیت آن دلچسب بود.
جاده فشم در مسیر برگشت بسیار شلوغ و پرترافیک بود. تقریبا بعد از دوراهی اوشان تا میدان قائم با اینکه جاده یک طرفه شده بود اما باز هم حدود 8 کیلومتر در ترافیک سنگین و آزار دهنده گیر کرده بودیم.

نکات مفید و توصیه ها:

- سرویس بهداشتی در یکی از مسجدهای روستا که در سمت راست (روبروی مغازه ها) واقع شده همیشه در دسترس میباشد.
- در طول مسیر قبل از دشت جانستون تا دامنه های خرسنگ آنتن همراه اول گاهی بندرت برقرار بود و امکان تماس وجود داشت.
- به دلیل وجود گوسفند سراها و چرای گوسفندان در نواحی بالادست حتی الامکان از آب رودخانه و یا نهر های جاری برای آشامیدن استفاده نکنید.
- مکانهای مناسب برای کمپ و شب خوابی: بالای دشت جانستون و قبل از غار بیوک ، غار بیوک ، گوسفند سرای بعد از غار بیوک در مسیر خرسنگ شمالی
- به دلیل ترافیک همیشگی و آزار دهنده مسیر برگشت جاده فشم در فصول بهار و تابستان، سعی کنید که برنامه خود را حتی الامکان زودتر و قبل از غروب به پایان برسانید.

تصاویر مسیر و توضیحات مربوطه در ادامه مطلب

تصویر شماره 5: عبور از عرض رودخانه

تصویر شماره 6: رودخانه خروشان آبنیک

خرسنگ - دشت جانستون

تصویر شماره 7: بخشی از مسیر که در این فصل پوشیده از انبوه گیاهان بود.

تصویر شماره 8: گلهای بابونه قبل از دشت جانستون

تصویر شماره 9: دشت جانستون واقع در دوطرف رودخانه و در دامنه کوه

تصویر شماره 10: بعد از دشت جانستون. مسیر ورودی به سمت خرسنگ

تصویر شماره 11: گردنه ولاره و مسیر صعود به خرسنگ جنوبی

تصویر شماره 12: گیاه آویشن در دامنه های خرسنگ. آویشن هر چه تازه‌تر و روشن‌تر باشد قبل از گل دادن بهتر و باکیفیت‌تر است.

خرسنگ - دشت جانستون

تصویر شماره 13: نمایی از کوه خرسنگ در جهت جنوب از روی گردنه ولاره. از این سنگها باید صعود کرده تا ابتدا به قله فرعی و سپس به قله خرسنگ جنوبی برسید.

تصویر شماره 14: عبور از روی برف در مسیر خرسنگ جنوبی

تصویر شماره 15: نمایی از قله خرسنگ جنوبی از روی قله فرعی

خرسنگ - دشت جانستون

تصویر شماره 16: عکس یادگاری بر روی قله.

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب