نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
قله های ورزاب4 و جانستون نويسنده: نیما - یکشنبه ۱ شهریور ۱۳٩٤

قله جانستون: 7 کیلومتر ، 3930 متر ، 6 ساعت و 40 دقیقه
کل مسیر رفت و برگشت: 14 کیلومتر
ارتفاع نقطه استارت: 2500 متر
کل زمان برنامه: 14 ساعت! (از 7 صبح تا 9 شب)
نفرات شرکت کننده: (8 نفر)
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، علیرضا یاوری، سعید نیری، علی محمد مهدیون، یدالله طهوری، هادی و خانم طیبه رنجبریان

مسیر صعود به قله های ورزاب 4 و جانستون:

+ دانلود فایل جی پی اس قله های ورزاب4 و جانستون (wikiloc)

--------------------------------------------------------------------

گزارش برنامه:

قرار ما ساعت 5:30 صبح گردنه قوچک بود. پس از جمع شدن همه بچه ها یک ماشین را همانجا پارک کرده و با دو ماشین 8 نفری به سمت فشم و روستای آبنیک به راه افتادیم. حدود فکر کنم 500 متر مانده به میدان فشم نان تافتون خریدیم که در سمت چپ قرار دارد. از میدان فشم به راست پیچیده و پس از طی 12 کیلومتر به ورودی روستای آبنیک رسیدیم. وارد روستای آبنیک شده و تقریبا در انتهای روستا با عبور از پل به سمت چپ وارد خیابان جانستون شدیم. این خیابان حدود 3.5 کیلومتر طولش هست و در انتها یک پارکینگ کوچک هم برای پارک ماشین دارد. ما برای اینکه کمی بیشتر از پیاده روی در کنار رودخانه لذت ببریم تصمیم گرفتیم که اواسط جاده پراک کرده و بقیه راه را پیاده طی کنیم. ساعت 7 صبح براه افتادیم و پس از ده دقیقه پیاده روی به انتهای جاده و روخانه رسیدیم. ساعت 07:45 بالای دشت بودیم. از چشمه ابتدای دشت که سر راه است آب باریکه ای هنوز جریان داشت. بطری ها را پر کرده و کمی پایین تر برای صبحانه توقف کردیم. پاکوب غار بیوک آقا از پای چشمه مستقیم و به سمت بالای دشت بوده و پاکوب قله ورزاب 4  از سمت چپ به سمت پایین دشت سرازیر می شود. پس از صرف صبحانه به پایین دشت رفته و از رودخانه گذشتیم که در این فصل مشکل خاصی نبود اما در فصول پرآبی فکر کنم مشکلاتی داشته باشد! آنسوی رودخانه از بلندترین و بزرگترین یالی که به سمت بالا می رود ادامه مسیر داده و در انتهای یال به ارتفاع 3600 متر رسیدیم. به سمت راست پیچیده و مسیر قله ورزاب 4 را در پیش گرفتیم.

مسیر مشکل و سختی خاصی نداشت اما در بخشی از مسیر که سنگی بود آقای حبیبی عزیز یک لحظه زیر پایشان خالی شده و با قفسه سینه روی سنگ افتادند. پس از این حادثه تا قله جانستون ظاهرا درد چندانی نداشتند اما در مسیر فرود رفته رفته درد بیشتر می شد و خدا را شکر طوری نبود که مانع حرکت ایشان بشود.

ساعت 13 همگی روی قله ورزاب 4 بودیم. جی پی اس ارتفاع 3946 متر را برای این قله نشان می داد. پس از کمی استراحت و عکاسی، از روی خط الراس و در جهت شرق به سمت قله جانستون حرکت کردیم. نیمه اول راه بدون پاکوب بود و در برخی نقاط باید بهترین مسیر رو پیش بینی کرده و انتخاب میکردیم. حدود 40 دقیقه بعد همه اعضای گروه بر روی قله جانستون به ارتفاع 3930 متر بودیم.

پس از استراحت و صرف ناهار روی قله ساعت 15:45 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. در نیمه راه قله ورزاب از یک نقطه مناسب که راه می داد به از خط الراس جدا شده و به سمت پایین حرکت کردیم. هدف رسیدن با غار بیوک آقا بود. فایل جی پی اس که از ویکی لاک برداشته بودم (فایل دوست عزیزم آقای رضا رحیم خانلی) مسیر فرودشان از همینجا بود اما ظاهرا اونها بصورت مایل کم کم ارتفاع کم کرده و خود را به یال مناسب نزدیک ورزاب رساندند و از انجا بدون مشکل خاصی ظاهرا باید فرود کرده باشند اما ما با شیب بیشتری ارتفاع کم کرده و وارد مسیر سنگی و ریزشی شدیم که تا حد زیادی سرعت ما رو گرفته و یکی دو نفر از بچه ها کمی با مشکل و به کندی این بخش از مسیر را طی کردند که با توجه به احتمال سقوط سنگ، کمی خطرناک هم بود. به هر حال از مسیر سنگی عبور کرده و کم کم به راست کشیده و خود را به یال مجاور رساندیم که مسیر بهتر و ایمن تری داشت. هدف تنگه انتهای یال بود. در انتهای یال و قبل از تنگه دو چوپان به همراه گوسفندهایشان بودند. از مسیر و امن بودن تنگه پرسیدیم، گفتند که بهتر است از مسیر تنگه -که آب دارد- نرویم چون یکی دو هفته قبل یک گروه از اینجا عبور کرده و دچار حادثه شدند. یکی از اعضای گروه پایش به شدت شکسته و با قاطر به پایین فرستاده شده بود! لذا پاکوب را به سمت راست و بالای یال در پیش گرفته و از سمت دیگر که کمی شن اسکی داشت سرازیر شده و خود را به آبشار کوچک و دشت رساندیم. از آنجا به سمت غار حرکت کرده که پس از چند دقیقه وارد پاکوب شده و ساعت 19 پای غار بیوک آقا بودیم. از پایین آبشار که سمت راست غار قرار دارد کمی آب برداشته و اندکی استراحت کرده و مجددا براه افتادیم. حدود 5 دقیقه پایین تر به چشمه پر آب و عالی رسیدیم که در سمت چپ رودخانه بود. بطری ها را اینبار برای منزل پر آب کرده و مسیر را ادامه دادیم. حدود یک نیم ساعت آخر را در تاریکی و با هدلامپ پیمودیم و در نهایت ساعت 21 محل پارک ماشین ها بودیم.

در این برنامه به علت کند بودن یکی از دوستان مهمان، حرکت در صعود کمی کند بوده و در فرود بسیار کند بودیم و فکر کنم حداقل سه ساعت تاخیر در اجرای برنامه پیش آمد. اما واقعیت این است که کندی و تاخیر مهم نیست بلکه مهم به سلامت تک تک اعضای گروه است که در انتها برنامه خوبی را رقم می زند.

برای آقای حبیبی نازنین آرزوی سلامتی میکنیم و خدا را شکر که شکستگی نداشته و به گفته دکتر فقط در حد کوفتگی و درد در قفسه سینه است که انشاا... آنهم به زودی بهبود پیدا کرده و ما همین هفته منتظر همراهی خوب ایشان هستیم.

از همه دوستانم که در این برنامه بنده رو تحمل و همراهی کردند سپاسگزارم. خصوصا آقای نیری عزیز و دوستانشان که ما را مفتخر نمودند.

در پناه حق

-------------------------------------------------------------------

+ فایل جی پی اس اصلاح شده و بخشی از مسیر که سنگی و ریزشی بود را منطبق با فایل آقای رحیم خانلی تغییر دادم.

--------------------------------------------------------------------

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

قله جانستون، 28 و 29 اردیبهشت 1391 : اینجا

قله خرسنگ، تیر ماه 1390 : اینجا

---------------------------------------------------------------------

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب