نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
دماوند - شمال شرقی نويسنده: نیما - شنبه ٦ شهریور ۱۳٩٥

صعود افتخار آمیز "گروه نشاط زندگی" به قله دماوند از جبهه شمال شرقی

تاریخ اجرای برنامه: چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 4،5و6 شهریور 95

نفرات شرکت کننده: (5 نفر)

رضا حبیبی (سرپرست)، مسعود کریمخانی، حمید محسنی، ایمان حسینی و محمد شکوفکی

متاسفانه بنده سعادت همراهی با دوستان در این برنامه را نداشتم!

گزارش برنامه:

(به قلم آقای ایمان حسینی)

روز پنج شنبه  به تاریخ سوم شهریور سال ۹۵ پنج نفر از اعضای گروه کوهنوردی نشاط زندگی سعادت صعود به قله دماوند را  از مسیر شمال شرقی پیدا کردند. این صعود طی برنامه ای سه روزه با دو شب مانی درون چادر در کنار پناهگاه تخت فریدون انجام شد .

شرح سفر:

قرار تیم ساعت ۵ صبح، انتهای اتوبان بابایی بود. ساعت ۵ به همراه دو ماشین و پنج سرنشین حرکت خود را به سمت روستای ناندل از طریق اتوبان تهران پردیس و جاده هراز شروع کردیم. پس از استراحت کوتاهی در امام زاده هاشم مسیر خود را ادامه داده تا ساعت ۹ به روستای ناندل رسیدیم. لازم به ذکر است برای رسیدن به این روستا می بایست خود را به دوراهی دلارستاق برسانیم. این جاده ۵۰ کیلومتری آمل و بین تونل ۸ و ۷ از سمت غرب جدا میشود که جهت رسیدن به روستاهای حاجی دلا ، میانده و ناندل استفاده میشود. تا حاجی‌دلا قسمتی خاکی دارد که برای اتوبوس نامناسب است. صعود از مسیرهای شمال شرقی و شمالی  دماوند از این روستا انجام میشود .

ساعت ۹ پس از صبحانه ای در خانه آقای صالحی که از قبل توسط سرپرست برنامه (آقای حبیبی) هماهنگ شده بود با نیسان به سمت "گردنه سر" حرکت کردیم. ساعت ۱۰.۱۵ پس از حدود ۴۵ دقیقه نیسان سواری در جاده ی نه چندان هموار گردنه سر به ابتدای مسیر  پناهگاه تخت فریدون رسیدیم. پس از چند دقیقه ای تایم صرف تحویل کوله ها به قاطرچی شروع به حرکت به سمت پناهگاه تخت فریدون کردیم. با هوای عالی که در روز اول داشتیم از مسیر صعود بسیار لذت برده و با داشتن وقت کافی توانستیم ساعت ۱۶.۱۵ عصر به پناهگاه تخت فریدون برسیم. این پناهگاه که در ارتفاع ۴۴۰۰ متری قرار گرفته گنجایش ۲۲ نفر را دارا است. آنتن دهی موبایل در زمان حضور ما در این پناهگاه بسیار عالی و مناسب بود. همچنین تنها چشمه مسیر چشمه قبل از این پناهگاه می باشد که معمولاً از حدود ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد آب آن به طور کلی یخ میزند.

در شب حضور ما در این پناهگاه تیم های کوهنوردی از شهرهای مشهد و شیراز که شب قبل خود را به آن منطقه رسانده بودند  درون پناهگاه جا گیر شده و متاسفانه جایی برای حضور ما در پناهگاه. پس از تحویل گرفتن بار قاطر شروع به برپایی چادرها کردیم. با توجه به انتخاب روز چهارشنبه برای حضور در این مسیر تنها دو تیم برای برپایی چادر و صعود در روز پنجشنبه در این منطقه مشاهده شد. پس از استراحت و صرف شامی سبک به همراه اعضای تیم و همچنین بررسی برنامه صعود به درون چادر رفته و  استراحت نمودیم.

صبح روز پنجشنبه پس از صرف صبحانه ساعت ۵.۱۵ با کوله هایی سبک حرکت خود را به سمت قله دماوند آغاز کردیم. در ابتدای صبح باد بسیار شدیدی در حال وزیدن بود که رفته رفته با نزدیک شدن به زمان طلوع خورشید از شدت آن کاسته شد. در نهایت توانستیم در ساعت ۱۲.۴۵ خود را به قله برسانیم.

پس از مقایسه مسیرهای صعود، در این فصل از سال، مسیر جنوبی به عنوان پرطرفدارترین مسیر صعود، در زمان حضور ما نیز بیشترین تعداد کوهنوردان را به قله می رساند. مسیر شمال شرقی که طولانی ترین مسیر صعود به قله است در تمام طول مسیر با پرچم هایی کوچک توسط Damavand Eco Camp نشانه گذاری شده بود. البته در این فصل بدون نیاز به نشانه گذاری ها پاکوب رسیدن به قله کاملا واضح و قابل رصد بود از همین رو مشکلی در مسیر یابی وجود نداشت.

پس از ؟ ساعت توقف روی قله، آقای شکوفکی نیز (که پشت سر ما با گروه ؟ همراه شده بودند)، خود را به ما رساندند و در نهایت با ثبت خاطرات و شکر گذاری حضور در بلندترین نقطه ایران، در ساعت ۱۴.۳۰ حرکت خود را به سمت پناهگاه تخت فریدون آغاز کردیم. در مسیر فرود، از حدود ساعت ۳ عصر هوا مه آلود شده و افت دما کاملا محسوس بود. به نحوی که در ساعت ۶ که به پناهگاه رسیدیم برف شروع به باریدن گرفته و تا  حدود ساعت ۷ ادامه داشت. با توجه به نامساعد بودن هوا و همچنین تخلیه انرژی اعضای تیم، تصمیم بر این شد که یک شب دیگر نیز در تخت فریدون بمانیم. پس از استراحت و صرف شام به درون کیسه خواب خزیده و به خوابی شیرین فرو رفتیم .

صبح جمعه، طبق قراری که با قاطرچی برای حمل بار داشتیم پس از صرف صبحانه و جمع نمودن چادرها و تحویل کوله دوتن از اعضا به قاطرچی حرکت خود را ساعت ۸.۱۵ روز جمعه از پناهگاه تخت فریدون شروع کرده و در نهایت در ساعت ۱۱.۱۵ به گردنه سر رسیدیم.  همانگونه که در قبل گفته شد، صبح چشمه پایین ِ تخت فریدون یخ زده بود. پس از اندکی تاخیر در ساعت ۱۱.۴۰ سوار نیسان شده و ساعت 12.30 به ناندل رسیدیم. پس از استراحت و صرف هندوانه ای دلچسب که آقای حبیبی از تهران زحمت آن را کشیده بودند، حرکت خود را به سمت تهران در پیش گرفتیم. ناهار را در رستوان بین راه صرف کردم. جاده هراز در مسیر برگشت فقط در یک نقطه کمی ترافیک داشت که در نهایت ساعت 7 عصر به تهران رسیدیم.

منابع آب:

چشمه قبل از پناهگاه تخت فریدون که معمولا ساعت ۶ یخ میزند و خیلی قابل اتکا نیست .

هزینه نیسان و قاطر:

هزینه قاطر به ازای هر کوله از گردنه سر تا پناهگاه تخت فریدون : ۵۰ هزار تومان

هزینه نیسان : نیسان گنجایش ۱۲ نفر را داراست و از ناندل تا گردنه سر مبلغ 120 هزار تومان هزینه بر میدارد البته در مسیر برگشت ما حدود ۱۴ نفر سوار کرد و به ازای هر نفر حدود  ۱۰ هزار تومان گرفت.

هزینه پارکینگ منزل آقای صالحی: هر ماشین شبی ۵ هزار تومان.

پایان

-----------------------------------------------

لینک های مرتبط در همین وبلاگ:

پیش برنامه دماوند – شمال شرقی، شهریور 1395: اینجا

قله دماوند - جنوبی، تیرماه 1390: اینجا

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب