نیما
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ نیما
آرشيو وبلاگ
      کوهنوردی... نشاط زندگی (مسیرهای کوهنوردی و گردشگری تهران (و ایران))
گردش پائیزی در کوچه‌ باغ‌های ایگل نويسنده: نیما - یکشنبه ٧ آبان ۱۳٩۱

گر یک نفست ز زندگانی گذرد / مگذار که جز به شادمانی گذرد

زنهار که سرمایهٔ ملکت به جهان / عمر است، چنان کِش گذرانی گذرد

"ظهیر فاریابی"

----------------------------------------------------

پائیز را خیلی‌ها زیباترین فصل سال می‌نامند. فصل نور و رنگ و شاعرانگی. پائیز شاعرانگی فصل‌هاست در مهمانی رنگ‌ها. پائیز که می‌آید، دل‌هایمان پر می‌کشد برای رفتن به دل طبیعت و تماشای رنگین کمان رنگ‌ها در سایه روشن کوچه باغ‌های زیبا. سفر پائیزی‌مان را این هفته می‌کشانیم به جایی که همیشه زیباست و اما پائیزش زیباتر و رنگین‌تر. روستای ایگِل در 25 کیلومتری شمال شرق تهران و 4 کیلومتری غرب اوشان.

...

+ (ادامه گزارش همراه با تصاویر مسیر، در ادامه مطلب)

------------------------------------------------------------

+ لینک این گزارش در روزنامه ایران (شنبه 6 آبان 91): اینجا

+ گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ:

آبشار ایگل :: چهارشنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩۱

===================================

+ 29 اکتبر (امسال مصادف با 8 آبان) روز جهانی کوروش بزرگ "پدر ایران زمین" بر ایرانیان فرخنده باد.

«29 اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز در تقویم ما ایرانیان نیست!»

پی نوشت(8 آبان): امروز شنیدم که این روز و این مناسبت یک روز جعلی! است و چنین روزی در تقویم سازمان ملل وجود ندارد! با کمی جستجو در گوگل یافته هایی در این مورد پیدا کردم و با مراجعه به سایت رسمی سازمان ملل در ایران هم چنین روزی را در تقویم این سازمان ندیدم.

به هر حال جعلی یا غیر جعلی، چیزی از ارزش های این مرد بزرگ برای ما ایرانیان کم نمی کند. روزش گرامی باد.

***************************************************

اواسط هفته و قبل از اجرای برنامه، به اتفاق مدیر محترم گروه در جست‌وجوی محلی مناسب برای گل‌گشت آخر هفته بودیم. اولویت با مسیر‌هایی بود که در عین نزدیک بودن به تهران از مزیت پیاده‌روی در مسیر‌های باغی نیز برخوردار باشد. چون فصل، فصل پائیز است و فصل زیبایی باغ‌ها در هارمونی رنگ‌ها. در بین گزینه‌ها، روستای ایگل با دارا بودن باغ‌های وسیع و کوچه‌ باغ‌های زیبا همان جایی بود که ما دنبالش بودیم. با توجه به این که اکثریت گروه تاکنون از این روستا و آبشار آن بازدید نکرده بودند، ایگل به عنوان مقصد گردشگری این هفته به تصویب رسید.
پنجشنبه 27 مهرماه در یک صبح دلپذیر پائیزی و در قالب یک گروه 28 نفره از دوستان، از تهران به سمت منطقه اوشان و فشم به راه افتادیم. پس از تهیه نان سنگک ماشینی تازه از نانوایی واقع در ورودی شهر اوشان، مسیر را به سمت روستای ایگل ادامه دادیم. نانوایی ذکر شده حدود 500 متر بعد از سه‌راهی اوشان در سمت چپ جاده اوشان قرار دارد. تا جایی که ما در این مسیر برخورد کردیم، همیشه می‌توانید روی این نانوایی و نان سنگک تازه و خوش پخت آن حساب کنید. با عبور از شهر و محله اوشان (5/4 کیلومتر بعد از سه‌راهی) به ورودی روستای ایگل در سمت چپ جاده رسیدیم که تابلوی سبز رنگ امامزاده علی اکبر(ع) در گوشه‌ آن نشانه ورودی این روستا است. پس از طی یک تا 5/1 کیلومتر در این جاده فرعی و پس از پشت سر گذاشتن ورودی باغگل، به ابتدای بافت اصلی روستا رسیدیم. با عبور از یک پل -جایی که جاده اصلی به سمت چپ می‌‌پیچید- ما از مسیر مستقیم وارد اولین کوچه‌ روستا شدیم. کمی بالاتر، از شیر آبی که جلوی پایگاه مقاومت روستا بود کم و کسری آبمان را جبران کرده و مجدداً به‌راه افتادیم. شیر آب مذکور متصل به چشمه آبی واقع در بالادست روستا است. این را هم متذکر شوم که اگر در لحظه اول آب شیر را گل‌آلود دیدید، ناامید نشوید؛ با کمی صبر و شکیبایی به آب صاف و زلال هم می‌رسید. با عبور از کوچه‌های تنگ و باریک روستا به سمت بالا و عبور از مقابل بنای امامزاده علی اکبر(ع)، به یک جاده خاکی رسیدیم که در واقع ابتدای مسیر باغ‌ها و آبشار ایگل است. جاده‌ای که به زیبایی هرچه تمام‌تر از بالای روستا به میان باغ‌ها امتداد دارد. یک طرف جاده با سنگ‌چین دیوار شده و طرف دیگر آن فنس‌کشی شده بود. انبوه شاخه‌های درختان از دو سوی دیوار‌ها به داخل جاده خم شده و چتری به رنگ سبز و زرد از شاخ و برگ‌ درختان در طول جاده کشیده شده بود. این چتر زیبا ادامه داشت تا آنجا که امتداد جاده پشت یک پیچ پنهان می‌شد. متأسفانه ما زیر سقف آهنی خودروهایمان، از لذت پیاده‌روی در این جاده زیبا محروم بودیم. علت سواره بودنمان صبحانه دلچسبی بود که یکی از دوستان وعده آن‌ را به ما داده بود. به همین علت قرار شد که بخش کوتاهی از مسیر، تا محل صرف صبحانه را با ماشین طی کنیم. حدود یک کیلومتر بالاتر در قسمتی از جاده که عریض‌تر بود، خودروهایمان را پارک کرده و در محل مسطحی کنار رودخانه سفره صبحانه پهن شد. صبحانه دلچسبی که صحبتش شد، عدسی خوشمزه‌ای بود که یکی از دوستان شب قبل زحمتش را کشیده بود. پس از صرف صبحانه- که در آن صبح دلپذیر و در دل طبیعت پائیزی بسیار چسبید- ساعت 9:30 صبح به سمت آبشار ایگل به راه افتادیم.
آسمان آبی و آفتابی بود و هوا کمی از خنکای پائیز را به همراه داشت. در جاده نسبتاً عریض کنار رودخانه گام برمی‌داشتیم در حالی که دو طرف‌مان پوشیده از باغ‌هایی بود که کم‌کم رنگ پائیز به خود می‌گرفتند. هر چند که در اواخر مهرماه، باغ‌های ایگل هنوز بیشتر بهاری بود تا پائیزی. اما طبیعت سبز کم‌کم جای خودش را به رنگین کمان زرد و نارنجی پائیز می‌داد و خش‌خش برگ‌های زیر پایمان موسیقی دلنوازی بود که نوید از فرار رسیدن پائیز می‌داد.
پس از حدود یک ربع پیاده‌روی در مسیر نسبتاً هموار و کوچه‌باغ‌های زیبا، به جایی رسیدیم که باید در مسیر پاکوب به سمت بالای کوه ارتفاع می‌گرفتیم. کمی که در این مسیر ارتفاع گرفتیم چشم‌انداز زیبایی از کوه‌های اطراف و دره ایگل نمایان شد. در سمت راستمان گردنه شکرآب در انتهای یک دره فرعی دیده می‌شد و در مجاورت آن یال ایگل که از دره ایگل به سمت قله توچال امتداد دارد. در سمت چپ نیز چشم انداز زیبایی از باغ‌های دره ایگل و کوه‌های مشرف به آن به چشم می‌خورد. کوهنوردان برای صعود به قله توچال- از مسیر ایگل- از پاکوبی استفاده می‌کنند که در اینجا از مسیر آبشار جدا شده و از سمت راست به روی یال‌ایگل می‌رود.
با ادامه راه و در بالای آن مسیر پرشیب، به یک دوراهی رسیدیم که هر دو مسیر در نهایت کمی جلوتر به هم می‌پیوندند. اما مسیر اصلی و آسان‌تر، راه سمت چپ است که از کنار فنس‌ها می‌گذرد. در انتهای فنس‌ها باید به سمت راست پیچیده و راه را از میان باغ‌ها ادامه دهید. از اینجا به بعد نهر آب کوچکی در تمام مسیر تا آبشار همراه شما است. کافی است که مسیر نهر را بگیرید تا به آبشار برسید. البته یکی دو جا باز هم به دوراهی‌هایی می‌رسید که باید مسیر درست را تشخیص دهید. عبور از راه باریک میان باغ‌ها همراه با صدای شرشر آب نهرها، جذاب‌ترین بخش پیاده‌روی این مسیر است که به واقع حس خوشایندی از هم‌آمیختگی و زندگی با طبیعت زیبا و بخشنده را به انسان منتقل می‌کند. در طول مسیر هر از گاهی خم شده و گردو‌های زیر پایمان را جمع می‌کردیم و یا گاهی هم نهرها ما را مهمان گردوهایی می‌کردند که در این مسیر با آب هم‌سفر شده بودند.
در ادامه مسیر، به جایی رسیدیم که نهر آب از زیر سنگ‌ها جریان داشت و ما برای ادامه راه باید از روی آن سنگ‌های بزرگ گذر می‌کردیم. در اینجا باید حواستان باشد که مسیر پاکوب را به سمت پائین دره ادامه ندهید. بلکه با عبور از روی سنگ‌ها خود را به آن‌طرف سنگ‌ها و ادامه مسیر پاکوب در کنار نهر برسانید. چند دقیقه پس از گذر از سنگ‌ها و پس از حدود یک ساعت و 15 دقیقه پیاده‌روی و کوهپیمایی از ابتدای مسیر، بالاخره آبشار ایگل خود را به ما نشان داد. آبشار ایگل به صورت پله‌ای است و بخش اصلی آن در بالای دره، زیاد مرتفع نیست. با رسیدن به آبشار، می‌توانم بگویم که تقریباً همه اعضای گروه از اینکه این پیاده‌روی دلچسب به همین زودی تمام شده بود ناراحت و گرفته بودند! پس از استراحتی کوتاه در پای آبشار، به اتفاق دو نفر دیگر از دوستان از صخره سنگی در سمت چپ آبشار بالا رفته و با دست و پنجه نرم کردن با سنگ‌ها، خود را به بالای آبشار رساندیم. پس از تماشای مناظر، مسیر رودخانه و دشتِ پشت آبشار، مسیر را از پشت آبشار دور زده و از صخره‌های سمت راست فرود آمده و مجدداً به پای آبشار برگشتیم. در این صعود و فرود و ماجراجویی، سنگی هم از زیر پای یکی از دوستان رد شد که نزدیک بود بر سر اعضای گروه در پای آبشار فرود آید! که خدا را شکر به خیر گذشت و آسیبی به کسی نرسید.
پس از صرف تنقلات و گرفتن چند عکس یادگاری با آبشار، مسیر برگشت را در پیش گرفته و در میان یکی از باغ‌ها برای صرف ناهار توقف کردیم. پس از صرف ناهار و گذراندن اوقاتی شاد و مفرح در آن باغ زیبا، مجدداً به سمت روستای ایگل و محل پارک خودروهایمان حرکت کردیم... و پایان یک روز زیبا و یک گشت و گذار دلچسب پائیزی در میان باغ‌های ایگل.

تصاویر مسیر:

نظرات ()
آرشيو موضوعي گزارشهاي من در روزنامه ايران گزارشهاي من در ماهنامه پيام بهمن گزارشهاي من در مجله جهان‌گردان برنامه هاي آتي مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شمال غرب تهران مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شميرانات، (لواسان و فشم) مسيرهاي گردشگري و کوهنوردي شرق تهران: فيروزکوه، هراز، دماوند، ... مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي کرج و جاده چالوس مسيرهاي گردشگري و كوهنوردي شرق گيلان آموزش آموزش آپلود عکس و درج تصوير در وبلاگ آموزش روشهاي ريسايز و كم كردن حجم تصاوير Photo Resizer ، نرم افزاري عالي جهت ريسايز تصاوير
مطالب اخير قله سیادر جنگل الیمستان - پاییزه قله ارفع کوه قله الله بند کوچک قله فیل زمین قله همهن از یال جنوب غربی دماوند - شمال شرقی قله علم کوه از سیاه سنگ ها قله خلنو از تیغه های ژاندارک آبگرم لاریجان
پيوندهاي مفيد آپلود فايل و عكس - با عضويت پيش بيني 7 روزه وضعيت آب و هوا ایرانی - هواشناسي قله ها پيش بيني هواي قله توچال نقشه جامع راه هاي ايران - آنلاين سايت انجمن پزشکي کوهستان ايران maps.google.com تبدیل و ویرایش فایلهای GPS
دوستان من گروه كوهنوردي همه ما (2) ايران را بگرديم (محمد گائيني) ويكي پاكوب وبسايت پزشكي كوهستان ايران گروه اكوتوريسم شادي (كامران) ايران سرزمين من (پرويز شجاعي) تارنمای یک نجاتگر (ميلاد) راز کوه (رضا) سفر نويس (شهریار) بر فراز قله ها (صدريه منتظري) همه ما (يكي از همه!) دريا گوشه (بابك) دامون (دامون ابوالقاسمی) کوهستان (فرود) گروه كوهنوردي اهورا پنجره‌اي به كوهستان کوهنوردان زرتشتی ایران كوه نوشت‌هاي رضا نوركامي قله هاي مه گرفته (حسام) كوه گردي (نيما) آريا كوه كوه نامه دئنا (منصوره جعفريان) سفر به ديگر سو بهار گشت (بهارالدين افضلي) چكاد ايران گروه کوهنوردی باران لاهیجان گروه طبیعت گردی هـورشید دانشنامهٔ آزاد طبيعت ايران (عطا) گروه آریامهر (سعید نیری) كوهنوردي - علي حيدري (تيرداد) پرتال زيگور طراح قالب