قله پهنه سار 3375 ، از روستای واریش

گزارش برنامه:

ساعت 07:20 صبح پس از پارک خودروهایمان در بیرون روستا، از داخل روستا عبور کرده و کمی بالاتر با گردش به راست در جاده عریضی قرار گرفتیم که در امتداد دره به سمت پهنه سار ادامه دارد. این جاده خاکی عریض و ماشین رو از پائین روستا نیز به خوبی مشخص میباشد. (روستای واریش دارای مسجد و سرویس بهداشتی است (بیرون و روبروی مسجد) که همیشه باز و قابل استفاده میباشد). پس از حدود یک کیلومتر پیاده روی جاده به مسیر مال رو تبدیل شد و ما پس از حدود 45 دقیقه پیاده روی از روستا به چشمه اول رسیدیم که از یک لوله در سمت راست جاری بود. صبحانه را همانجا صرف کرده و مجددن براه افتادیم. کمی بالاتر دره ای در سمت راست قرار داشت که چشمه بعدی هم در پائین آن و درست سر راه پاکوب قرار داشت. حدود 15 دقیقه بعد به یک منطقه باز رسیدیم (تصویر شماره 1). در روبرو و در جهت شمال کوهی قرار داشت که قله های چشمه شاهی و پهنه سار در پشت آن و خارج از دید قرار داشتند. در جهت شمال غربی هم دره سر سبزی دیده میشد که قله لیچه به ارتفاع 2880 متر بالا دست آن قرار دارد. در بخشی از این منطقه آنتن همراه اول کامل برقرار بود. مسیر پاکوب را مستقیم و کمی متمایل به چپ به سمت سنگهای سیاه و تنگه ادامه دادیم. بعد از عبور از تنگه مسیر پاکوب را به سمت بالا و متمایل به راست ادامه داده تا به گردنه اول پائین قله چشمه شاهی رسیدیم. از اینجا دیگر کم کم مسیر پاکوب تمام و محو میشد. از گردنه به سمت چپ متمایل شده و به سمت قله بالادست ارتفاع گرفتیم. ساعت 11:20صبح بر روی قله چشمه شاهی به ارتفاع 3300 متر بودیم. از بالای قله چشمه شاهی در سمت مقابل و جهت شمال منطقه سرسبز پهنه سار – امام زاده بی بی زرین قمر و قله پهنه سار قابل مشاهده بود. (تصویر شماره: 5) به سمت پهنه سار و امام زاده ارتفاع کم کردیم. امام زاده دارای یک اتاق مقبره و یک اتاق دیگر با گنجایش حدود 15 تا 20 نفر برای شب مانی بود. دستشویی هم بیرون از امام زاده قرار داشت که قابل استفاده بود. پس از برداشتن آب از چشمه پای امام زاده مجددن به سمت قله پهنه سار ارتفاع گرفتیم. ساعت 12:40 بر روی قله بودیم. نشانه قله پهنه سار سنگ چین و بادپناه چهارگوش با طول و عرض حدود 2 متر و ارتفاع تقریبی 1 متر میباشد که فقط وقتی به بالای آن رسیدید دیده میشود. طبق معمول باد شدیدی بر روی قله در حال وزیدن بود که همین جان پناه سنگی بسیار کارآمد بوده و پناه خوبی در مقابل بادهای شدید قله پهنه سار بود. پس از استراحت کوتاه و گرفتن عکس یادگاری مجددن به سمت دشت پهنه سار سرازیر شدیم. پس از صرف نهار در دشت مسیر بازگشت به روستای واریش را در پیش گرفتیم. ساعت 18:10 به روستا رسیدیم و پایان برنامه.
مسیرقله پهنه سار طبق معمول، بسیار خلوت بوده و بجز ما فقط سه یا چهار گروه چند نفره دیگر در منطقه حضور داشتند که از قضا هیچ کدام از گروهها برنامه صعود به قله نداشتند. این خلوت و سکوت به همراه طبیعت بکر منطقه پهنه سار، برنامه و صعود خوبی را در یک جمعه فرح بخش پائیزی برایمان رقم زد. جای تک تک دوستان و عاشقان طبیعت خالی و سبز بود.

تصویر شماره 2: مسیر صعود به قله پهنه سار در Google Earth

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی آنرا در رایانه خود ذخیره نمائید.

تصویر شماره 3: روستای واریش

تصویر شماره 9: نمایی از مسیر

تصویر شماره 10: صرف عصرانه پای چشمه

تصویر شماره 11: نقشه دسترسی به روستای واریش

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمائید.)

تصویر شماره 12: نقشه توپوگرافی قله پهنه سار (پهنه حصار)

پایان

حسام

سلام مجدد. کامنت دوم شما رو ندیده بودم. خوشبختانه توی وبلاگ ما عکس ها رو با سایز واقعی در اختیار خوانندگان قرار داده ایم. فقط کافیه روی لینک زیر اون عکس کلیک کنید. در مورد عکس های برنامه حصارچال-سه هزار یک اشتباه کودکانه باعث شد بیشتر عکس ها با رزولوشن پایین گرفته شوند. ممنون از اظهار نظرتون.

علی اصغری

سلام نیما جان متشکرم از لطف شما شاد باشید

رضا ( راز کوه )

سلام و عرض ادب نیمای عزیز خوشحالم که با وبلاگ ارزشمند شما آشنا شدم و با کمال افتخار اون رو لینک میکنم در ضمن گزارش برنامه هاتون همه خیلی جالبه که حتمن مورد استفاده خیلیها قرار می گیره دست مریزاد شاد شاد شاد باشی[گل]

شهریار

سلام و درود از اظهار لطف شما ممنونم ،‌حقیقت امر این است که در حال اسباب کشی هستم و به اینجا دارم می روم safarnevis.com البته کارگرها فعلا در حال کار هستند و پروژه تمام نشده است. ارادتمند شهریار

haghani

وقتی به راه می آیی با هر گامی که برمی داری آفتاب را بزرگتر میبینی.این کاروان به زیارت آفتاب میرود. نهمین همایش ملی کویرنوردی مهر ایران این بار در سرایان یکی از تاریکترین نقاط ایران به سرپرستی حمید عیلکی نژاد برگزار میگردد. www.dserttraveling.com روابط عمومی همایش نهم

مهدی قرهی

سلام دستت درد نکند.همیشه بر فراز باشید.

نادیا

سلام. اطلاعات مفیدی بود. ما امروز رفته بودیم به روستای وردیج و واریش. اومدم که خونه گفتم تو ی اینترنت جستجو کنم تا اطاعات بیشتری کسب کنم. ممنون.

رضا

گزارش خیلی خوبی بود. آدرسها رو واضح دادی و برای من کمک خوبی بود. مسیرهایی که توی گوگل ارث یا عکسها کشیدی خیلی جالب و روشن کننده است. ارتفاع قله ها رو دقیقتر بنویس. من چند جا خوندم که ارتفاع پهن حصار 3375 متر و ارتفاع چشمه شاهی 3270 متره. البته هیچ اندازه‌گیری معتبری وجود نداره ولی جی پی اس ها هم دقتشون پایینه و نباید بهشون اعتماد کرد. لذت بردم! موفق باشی